Bartosz Lipiński
Radni miejscy podjęli uchwałę o upoważnieniu burmistrza do wzięcia pożyczki w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów elektrycznych na potrzeby transportu publicznego w Augustowie. Cztery autobusy elektryczne kosztować będą ok. 13 mln zł. Miasto ma pozyskać na ten cel wysokie dofinansowanie. Oprócz wkładu własnego, potrzebna będzie jednak pożyczka.
-Zmierzamy do zakończenia naszych starań o uzyskanie dofinansowania na zakup czterech nowych autobusów elektrycznych. Kwota dofinansowania, którą zakontraktujemy, to blisko 8 mln zł. Pożyczka wyniesie 2 mln 640 tys. zł i zostanie uruchomiona w przyszłym roku, kiedy będą kupowane autobusy -poinformował radnych zastępca burmistrza.
O szczegółach dotyczących nowych autobusów opowiedział prezes spółki Necko, Krzysztof Poskrobko. Zwrócił uwagę między innymi na położenie Augustowa w strefie zimna i przez to bardzo niskie temperatury panujące w mieście okresie zimowym. Prezes podkreślił, że także ten aspekt musi być wzięty pod uwagę przy opracowaniu specyfikacji związanej z zakupem.
-Będą to cztery autobusy o pojemności około 65 osób i zasięgu 250 km. Zostaną wyposażone w nowoczesne biletomaty z możliwością sprzedaży biletów za gotówkę, kartą i innymi płatnościami elektronicznymi. Zamówiliśmy też biletomaty rezerwowe, które planujemy zamontować w starszych autobusach, aby móc podnieść komfort pasażerom. O markach zaplanowanego zakupu nie mogę się wypowiadać. W ciągu miesiąca zostanie podpisana umowa, potem czeka nas procedura przetargowa –przekazał prezes Necka.
-Zależy mi na tym, aby były to autobusy dobrej, sprawdzonej i solidnej firmy. Do każdego z pojazdów zamówione zostały specjalistyczne ładowarki. Zamierzamy uruchamiać ładowarki po zjechaniu autobusów do zajezdni, żeby wyjeżdżając w trasę rano były w pełni naładowane. Autobusy będą w stu procentach napędzanie silnikiem elektrycznym. Zdecydowaliśmy się na ogrzewanie urządzeniem zużywającym niewielką ilość oleju napędowego –mówił Poskrobko.
Prezes poinformował, że nowoczesne autobusy „tradycyjne” kosztują około 1,2 mln zł i są zdecydowanie tańsze od pojazdów planowanych do zakupienia. Obecnie bateria do autobusu elektrycznego kosztuje w granicach 400-500 tys. zł, a jej żywotność szacuje się na 8-9 lat. W opinii prezesa wraz ze wzrostem produkcji i rozwojem technologii cena baterii będzie spadać.
Niektórzy radni miejski byli zaniepokojeni bardzo wysokimi kosztami planowanego zakupu. Prosili też o doprecyzowanie, czy właścicielem autobusów będzie miasto, czy spółka miejska.
-Właścicielem będzie miasto, a użytkownikiem spółka. Bezspornie koszt zakupu autobusu elektrycznego jest wyższy niż pojazdu tradycyjnego na paliwa. Ale mamy na ten cel 75 procent dofinansowania -powiedział zastępca burmistrza.
Napisz komentarz
Komentarze