Okiem eksperta
Magdalena Wysoka, psycholog, oligofrenopedagog, terapeuta WWRD z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Augustowie, zaznacza że każda zmiana jest stresogenna, ale nieraz wychodzi na korzyść.
- Każdy z nas obawia się wszelkich zmian, nie mówiąc już o dzieciach. Wiadomo też, że każdy indywidualnie reaguje na wszelkie zmiany w życiu. Dzieci już od najmłodszych lat spotykają się ze zmianami i to jest nieuniknione, bo przecież z przedszkola przechodzą do „podstawówki” itd. Żeby zminimalizować stres związany ze zmianami, muszą one przechodzić łagodnie. W przypadku reformy, dużą rolę będą mieli nauczyciele. Chodzi o to, żeby sukcesywnie wprowadzać wszelkie zmiany i jak najwięcej o nich rozmawiać. Dlatego tak ważna jest właśnie informacja. Pedagodzy wprowadzając zmiany muszą wiedzieć o nich jak najwięcej. Bo najgorsza dla dzieci jest dezinformacja i ogólny chaos, bo kiedy starsi czują strach, przechodzi to na dzieci. Także jeszcze raz powtarzam, zmiany należy wprowadzać stopniowo i z wyczuciem. Wówczas mimo niewielkiego stresu mogą wyjść na dobre i wprowadzić nową jakość.
Napisz komentarz
Komentarze