Art. 42 p.2 pkt. 2 KN, na podstawie którego organ prowadzący wprowadził dyżur opiekuńczo – wychowawczy nauczycielom przedszkola mówi wyraźnie: „inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów”. Zadania wykonywane przez nauczycieli przedszkola w godz. 6.00-7.00 i 16.00-17.00 nie różnią się niczym od zadań wykonywanych w pozostałych obowiązkowych godzinach pracy. Powołując się na pismo Minister Edukacji Narodowej: „Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu. Nie można jej utożsamiać z czasem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki”. (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli – Dz. U. z 2017 r, poz. 649 oraz rozporządzenia Ministra edukacji narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – Dz. U. z 2016 r., poz. 895) Należy zrozumieć i odróżnić specyfikę pracy nauczyciela w przedszkolu od specyfiki pracy nauczyciela w szkole.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego mówi jasno: „ Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tak zwane zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa”. Istotne jest tu zrozumienie, że podstawa wychowania przedszkolnego to nie tylko zajęcia dydaktyczne i wiedza w rozumieniu szkolnym. Podstawa programowa zawiera cztery obszary rozwoju dziecka w dokładnie takiej kolejności tj. obszar fizyczny, który zawiera miedzy innymi samodzielność w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych i samoobsługę, obszar emocjonalny, obszar społeczny, który obejmuje m.in. komunikowanie się z dziećmi i dorosłymi, przestrzeganie zasad i norm społecznych oraz obszar poznawczy (wiedza). Nie ma takiej fizycznej możliwości, aby nauczyciel nie realizował podstawy programowej, jeżeli przebywa w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem, bo nawet zwykła rozmowa jest realizacją podstawy programowej. Biorąc pod uwagę dane z systemu ATMS (elektroniczny system obecności dzieci) średnia liczba dzieci w godzinach 6.00-7.00 waha się od 18-23, zaś w godz. 16.00-17.00 od 14 do 17 wychowanków. W świetle warunków realizacji podstawy programowej liczba dzieci przebywających w przedszkolu w tych godzinach nie jest istotna.
- które nauczyciele wychowania przedszkolnego realizują w myśl Art. 42 KN, a tym samym w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy, są następujące: praca w zespołach zadaniowych, opracowanie i realizacja planu rocznego na dany rok szkolny, prowadzenie dokumentacji przedszkola, prowadzenie strony internetowej przedszkola, dbanie o wystrój przedszkola (kąciki tematyczne, dekoracje szatni, sal, gazetki tematyczne itp.), tworzenie programów własnych nauczycieli, zebrania z rodzicami, posiedzenia Rady Pedagogicznej, samodoskonalenie, dokształcanie się, przygotowywanie się do zajęć. Natomiast zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów są następujące: zajęcia otwarte, imprezy okolicznościowe, uroczystości przedszkolne, konkursy przedszkolne, miedzy przedszkolne i wojewódzkie, wernisaże, wycieczki, spacery, wyjścia, wyjazdy, choinki, olimpiady sportowe itp.
Wszystkie powyżej wymienione zadania są realizowane przez nauczycieli. To oznacza, że nauczyciele wychowania przedszkolnego pracują w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy. Nie wykazują tych godzin, bo ich ewidencjonowanie jest bezprawne. Za te działania nauczyciele przedszkoli nigdy nie domagali się i nie domagają dodatkowego wynagrodzenia.
Nauczycielki wychowania przedszkolnego z całą mocą podkreślają, że nie wprowadziły Podlaskiego Kuratora Oświaty oraz Minister Edukacji Narodowej w błąd. Prawdą jest, że 2 godziny wyjęte z arkusza organizacyjnego każdego dnia pracy, są zabrane nauczycielom z pensum. Do września 2017 roku nauczyciele realizowali pensum przez 11 godzin pracy placówki, czyli od 6.00 do 17.00. Od bieżącego roku szkolnego pensum realizują od 7.00 do 16.00, czyli przez 9 godzin, a przedszkole pracuje nadal 11 godzin (6.00 – 17.00). Jest to precedens w planowaniu pracy przedszkola, nie stosuje się takiego rozwiązania w innych gminach. W skutek tego niektórzy nauczyciele mają niepełne etaty. Wszystkie godziny pracy nauczyciela przedszkola z uczniami, należy uważać, jako realizację obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin zajęć, a jeżeli liczba godzin tych zajęć przekroczy wymiar obowiązkowy ustalony w Karcie Nauczyciela, to należy rozumieć tę prace jako pracę w godzinach ponadwymiarowych.
W niektórych przedszkolach liczba godzin ponadwymiarowych wynosi około 40 godzin, a etat wynosi 22 lub 25 godziny. Czy w takim przypadku, nie powinien być zatrudniony nauczyciel?
Niewłaściwe poszukiwanie oszczędności w oświacie powoduje naruszenie prawa oświatowego z krzywdą dla nauczycieli i wychowanków oraz wprowadza dezorganizację pracy w placówkach oświatowych. Działania kierownika Wydziału Edukacji i Sportu oraz Burmistrza Miasta Augustowa świadczą o wielkiej ignorancji zarówno w stosunku do ludzi jak i przepisów prawa.
W związku z powyższym Komisja Rewizyjna i Radni Miasta Augustowa uznali skargę nauczycieli wychowania przedszkolnego za zasadną.
Pragniemy podkreślić, iż nie jest to żadna rozgrywka polityczna, tylko dążenie do sprawiedliwości i przestrzegania zagwarantowanych w Karcie Nauczyciela praw pracownika oświaty. Nadal nauczyciele augustowskich przedszkoli zastanawiają się: Czy można różnicować ich pracę od pracy nauczycieli przedszkoli w innych gminach, gdzie we wszystkich godzinach pracy przedszkola nauczyciele wypracowują pensum?
Z poważaniem
Nauczyciele wychowania przedszkolnego z 3 augustowskich placówek przedszkolnych.
Napisz komentarz
Komentarze