Proszę powiedzieć, w jaki sposób działa Pani na rzecz podtrzymania tradycji?
-Lipsk jest miastem bogatym w folklor, a naszym dziedzictwem kulturowym jest między innymi lipska pisanka. Niezwykle ważne jest aby dbać o podtrzymywanie tradycji naszego regionu oraz dbanie o jej rozwój i staram się to robić jako prezes Towarzystwa Przyjaciół Lipska. Dlatego też od marca tego roku realizujemy projekt pn. „Pisankowym szlakiem”, realizowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Działania projektu polegają na umiejscowieniu na terenie miasta 10 sztuk małych pisanek o wysokości 25 cm i jednej dużej pisanki o wielkości 3 metrów. Wydamy też mapkę ze szlakiem pisanek oraz zorganizujemy imprezę inauguracyjną nowego turystycznego szlaku. Jesteśmy także na etapie realizacji projektu pn. „Lipsk–miasto z historią. Publikacja monografii Lipska nad Biebrzą”. Projekt realizowany jest także ze środków PROW. W ramach tego przedsięwzięcia wydamy monografię Lipska. Jesienią planowane jest również spotkanie autorskie promujące publikacje połączone z sesją historyczną.
Lipsk słynie z pisanek. Wiem, że od zeszłego roku wzór lipskiej pisanki pojawia się też na ręcznie szytych torbach. Proszę powiedzieć kilka słów na temat tej inicjatywy.
-W 2018 roku zrealizowaliśmy bardzo ciekawy projekt „Moda na pisankę” w ramach Programu „Kultura – Interwencje 2018. Etno Polska” ze środków MKIDN. W ramach tej inicjatywy powstała grafika komputerowa inspirowana lipską pisanką, następnie wydrukowaliśmy tkaniny z tym motywem oraz zorganizowaliśmy cykl warsztatów szycia i kroju. Podczas zajęć, kierowanych do społeczności lokalnej, powstały ubrania, torby, poduszki, produkty użytkowe i dekoracyjne. W ten sposób połączyliśmy tradycję z nowoczesnością, upowszechnialiśmy naszą tradycję wśród mieszkańców Lipska poprzez organizację warsztatów, natomiast poprzez promocję internetową oraz wyjazdy na targi i wystawy promowaliśmy ją w regionie i kraju. Chcemy nadal rozwijać ten projekt, ponieważ produkty inspirowane lipską pisanką cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Aktualnie pracujemy nad wprowadzeniem do sprzedaży produktów promujących nasz region.
Wróćmy do tytułu Osobowości Roku Kuriera Porannego. Na czym dokładnie polegał ten plebiscyt?
Napisz komentarz
Komentarze