Jak ocenia pan rzeczywistość, w której dyrektorzy na liście płac w swoich placówkach plasują się na dalszych miejscach i ustępują pod tym względem swoim pracownikom?
-Niedawno w celach zawodowych odwiedziłem Austrię. Jeszcze bardziej mogłem utwierdzić się w przekonaniu jak istotny w demokratycznych państwach Europy Zachodniej jest aspekt motywacyjny. Ponadto musi być rzetelny, przejrzysty i zrozumiały dla każdego, żeby spełniał swoją funkcję. Myślę, że nie do pomyślenia w każdej instytucji jest to, żeby kierownik zakładu pracy zarabiał mniej niż szeregowy pracownik. Taki stan powinien wywołać pewne refleksje u urzędującego burmistrza i jego zastępcy. Jeśli dyrektor szkoły zatrudniającej dzisiaj kilkunastu pracowników znajduje się na 8 miejscu listy wynagrodzeń, to świadczy o dosyć niezrozumiałej sytuacji. Zbliżają się konkursy na dyrektorów. Nurtuje mnie co się stanie, kiedy będzie trzeba taki konkurs ogłosić. Nie wiem czy panowie burmistrzowie wiedzą o tym, że po ulicach nie chodzą fachowcy. Na pracę na stanowisku dyrektorskim trzeba ciężko zapracować wiedzą, umiejętnościami, znajomością prawa. Jeżeli chcemy mieć dobrą jakość w oświacie, musimy pielęgnować ludzi pełniących funkcje, którzy potwierdzili swoje kompetencje latami swojej ciężkiej pracy, bo oni są motorem napędowym dla instytucji którymi kierują. Podnoszą jakość pracy i poprzeczkę związaną z kształceniem uczniów. Każdemu rodzicowi zależy na tym, by jego dziecko miało zapewnioną dobrą edukację. Powstaje pytanie czy dyrektor, który znajduje się w drugiej połowie listy płac będzie działał efektywnie, będąc zmotywowanym do pracy. Przysłuchiwałem się sesji rady miejskiej, gdy była dyskusja nad zmianą regulaminu wynagradzania. Pan burmistrz Chodkiewicz przekonywał zebranych na sesji radnych i mieszkańców, że obniżenie dolnej granicy widełek dodatku motywacyjnego do zera jest motywujące. Jest to sytuacja kuriozalna, że ktoś może stawiać tego typu tezy. Motywowanie w dół jest ciekawe, tak samo jak inne sytuacje z udziałem tego pana.
Napisz komentarz
Komentarze