Jolanta Wojczulis
Dyrektor szkoły, Pani Barbara Koronkiewicz, witając znakomitych gości, wyraziła ogromną radość z faktu, iż w II Liceum Ogólnokształcącym w Augustowie dzieją się tak niezwykłe rzeczy, zaś praca młodzieży oraz nauczycieli przyczynia się do upamiętnienia bogatej spuścizny językowej starszego pokolenia. Nie ukrywała dumy z wydanej książki, dziękując wszystkim osobom, które przyczyniły się do jej powstania. Uczniowie, którzy podjęli wyzwanie, wspaniale zdali egzamin ze swojej tożsamości regionalnej, wpisując się jednocześnie znakomicie w słowa Józefa Piłsudskiego: „Naród, który nie szanuje swej przeszłości, nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości”.
W niezwykły klimat spotkania wprowadzili zebranych Julia Kopiczko (I c) oraz Grzegorz Jurguć (II b), którzy wykonali pieśni ludowe, wykorzystując język gwarowy. Dodatkową atrakcją uroczystości była prezentacja dziewcząt z Zespołu Tańca Ludowego „Bystry” (Julii Kopiczko, Angeliki Pomichter, Anny Lewkowicz i Klaudii Jermakow), które opowiedziały o swojej pasji, jak również zaprezentowały się w pięknych strojach ludowych rodem z Podlasia.
Zasadniczą część spotkania stanowiła jednak prezentacja książki poświęconej gwarze Powiatu Augustowskiego. Powstała ona jako zbiór opracowanych naukowo wywiadów przeprowadzanych przez młodzież II LO w Augustowie (pod kierunkiem wicedyrektora szkoły, Pana Tomasza Choroszewskiego) ze swoimi babciami oraz dziadkami, jak również fragmentów prac podyplomowych poświęconych badanemu zagadnieniu. Prof. dr hab. Barbara Falińska przybliżyła zebranym historię badań dialektologicznych, która sięga lat 60. XX wieku. Podkreśliła ważność omawianego zagadnienia i znaczenie gwary jako specyficznej odmiany języka w polszczyźnie ogólnej. Dr hab. prof. UW Elżbieta Wierzbicka – Piotrowska, jedna z recenzentek książki, przedstawiła z kolei ideę „Dialogu pokoleń”, jak również specyfikę najnowszego wydawnictwa z tej serii. Projekt jest realizowany przez Towarzystwo Kultury Języka w ramach programu „Ojczysty – dodaj do ulubionych”, ogłoszony przez Narodowe Centrum Kultury. Uczniowie przeprowadzają wywiady z przedstawicielami najstarszego pokolenia, swoimi babciami i dziadkami, dzięki czemu przyczyniają się do ratowania językowej przeszłości, która coraz częściej i szybciej odchodzi w zapomnienie. Zgromadzony przez nich bezcenny materiał pomaga w zachowaniu i przekazaniu kolejnym pokoleniom ginącej kultury ludowej i gwary. Doniosłość tych badań potwierdził prof. dr hab. Józef Porayski-Pomsta – Prezes Towarzystwa Kultury Języka. Przyznał, iż gwara jest niezwykle barwnym zjawiskiem językowym, dlatego prace nad jej badaniem, poza aspektem czysto naukowym, sprzyjają także zacieśnianiu więzi międzypokoleniowych.
Napisz komentarz
Komentarze