Dodatkowo raz w tygodniu biorą udział w zajęciach, które przeprowadzane są wyłącznie w języku niemieckim. Metoda ta pozwala na połączenie treści z zakresu edukacji matematycznej, informatycznej i środowiskowej z nauczaniem językowym. To połączenie nie tylko nie zakłóca realizacji podstawy programowej dla klas I-III, ale również pozwala na uzupełnienie i poszerzenie o treści lingwistyczne. Przygotowane materiały uwzględniają stosowanie TIK jako metody bardzo lubianej przez uczniów i niezwykle efektywnej. Nauczyciel prowadzący zajęcia posiada odpowiednie kwalifikacje do nauczania języka niemieckiego oraz edukacji wczesnoszkolnej. Przyswojone przez uczniów treści są powtarzane, utrwalane, a niekiedy rozbudowywane w języku niemieckim. Już w najmłodszych klasach przybliżamy uczniom kulturę, sztukę, historię wybranych krajów niemieckojęzycznych, uczymy tolerancji i szacunku do innych ras, religii i zwyczajów. Uczniowie uczą się także języka angielskiego, jak ich rówieśnicy. Nauka dwóch języków obcych sprawia ogromną przyjemność i pozwala w przyszłości łatwiej nabywać umiejętności językowe.
Podczas codziennych zajęć z edukacji wczesnoszkolnej nauczyciel zwraca się do uczniów w sprawach organizacyjnych również po niemiecku. Uczniowie bez problemu reagują na polecenia, można stwierdzić, iż nawet nie odczuwają różnicy językowej. Z czasem udział języka obcego w wypowiedziach naszych wychowanków jest coraz większy, a co najważniejsze odbywa się w sposób naturalny, bez nacisku ze strony nauczyciela. Dzięki takiemu rozwiązaniu uczniowie pozbywają się bariery występującej podczas komunikacji w języku obcym. Idea bilingwalności jest z powodzeniem stosowana w wielu państwach europejskich. Z badań naukowych wynika, że lekcje prowadzone dwujęzycznie znacząco wpływają na rozwój intelektualny uczniów (rozwijają myślenie logiczne, podnoszą poziom języka ojczystego) dzięki ukierunkowanej stymulacji mózgu. Nasi wychowankowie zajmują wysokie miejsca w konkursach ogólnopolskich, realizują projekty niemieckie i ściśle współpracują z Instytutem Goethego w Warszawie.
Obecnie klasa III b kończy w tym roku szkolnym swoją przygodę z innowacją pedagogiczną „Bilingwalne nauczanie języka niemieckiego w edukacji wczesnoszkolnej- Deutsch ist mein neues Hobby”. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, ze strony uczniów, jak również ich rodziców. Uczniowie chętnie brali udział w konkursach i projektach ogólnopolskich, wystawiali przedstawienia w języku niemieckim, zadziwiając umiejętnościami językowymi swoich kolegów z klas VII czy VIII. Dzięki tym zajęciom poznali innych uczniów z różnych części Polski, którzy tak jak oni uczyli się języka niemieckiego od klasy pierwszej. Jednak najważniejsze jest to, że z roku na rok ich umiejętności językowe poszerzały się, uczniowie stali się bardziej otwarci, kreatywni i chętni do nauki. Rozpoczynając naukę języka niemieckiego we wczesnych latach edukacji zwiększamy szanse naszych uczniów na sprawne poruszanie się w międzynarodowej kulturze.
Urszula Kuczyńska
Napisz komentarz
Komentarze