Co dalej z obwodnicą Augustowa i drogą ekspresową Via Carpatia?
W październiku 2006 roku w Łańcucie odbyła się narada międzynarodowa pt.: „Jedna droga –cztery kraje” pod patronatem i z uczestnictwem prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Ustalono wówczas, że międzynarodowa inwestycja drogowa o strategicznym znaczeniu będzie przebiegała od południa Europy wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej, przez Polskę, aż po północne kraje Europy. Nazwano ją „Via Carpatia”. Deklaracje podpisały Rumunia, Bułgaria, Grecja, Węgry, Słowacja, Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina i Turcja. Przyjęła ona nazwę „Deklaracja Łańcucka”. Jak to w życiu bywa znaleźli się politycy, którym ten przebieg trasy nie spodobał się. Byli to obecni europarlamentarzyści polscy. Zakwestionowano przebieg tej trasy od Białegostoku przez Augustów do Raczek, gdzie miała się połączyć z drogą Via Baltica. Zaproponowano inną trasę, naniesiono poprawki do wcześniej przyjętej „Deklaracji Łańcuckiej” z 2006 r. i nazwano ją „Deklaracja Łańcucka II”. Zmiana przebiegu miała polegać na skierowaniu jej z Białegostoku przez Kuźnicę Białostocką do granicy Białorusi, a przyjęty wcześniej przebieg trasy z Białegostoku przez Augustów do Raczek wykreślono. Zmiana ta miała miejsce w 2016 r. na naradzie w Warszawie. Wszyscy trzeźwo myślący Polacy zastanawiali się, po co kierować tę trasę do Białorusi i Rosji i to po wydarzeniach w 2014 r. na Krymie. W polskim Sejmie znalazła się grupa posłów pod przewodnictwem posła Jarosława Zielińskiego, która zaczęła dochodzić dlaczego, po co i komu to przeszkadzało? W październiku 2021 roku wniesiono na obrady Sejmu zapytanie dotyczące przebiegu Via Carpatia i poproszono o odpowiedź ministra infrastruktury pana Andrzeja Adamczyka. Posłowie pytali dlaczego został zmieniony przebieg trasy z pominięciem Augustowa, ale także Wilna. Dlaczego trasa została skierowana w stronę Białorusi zamiast w kierunku Litwy, dlaczego autorzy nowej koncepcji preferują połączenie z Kaliningradu do Moskwy przez Mińsk i Grodno?
Do tej pory nie ma rzeczowych odpowiedzi na powyższe pytania.
Przebieg trasy Via Carpatia Ministerstwo Infrastruktury opublikowało w internecie. Przebiegać ona ma z Białegostoku przez Knyszyn, Mońki, Goniądz, Grajewo do Ełku. Trasa ta przebiega przez niemal środek Biebrzańskiego Parku Narodowego i jest znacznie dłuższa, a co z tym idzie droższa.
Z przebiegiem Via Carpatii przez Augustów wiąże się planowana przez władze Augustowa budowa nowej obwodnicy Augustowa. Gdyby była zrealizowana Via Carpatia trasą S-8, wówczas obwodnica Augustowa i marzenie radnego Dobkowskiego by się nie spełniły. Ponadto fałszywa propaganda przewodniczącej rady miejskiej Alicji Dobrowolskiej, iż jest to droga strategiczna, ległaby w gruzach.
Jak można rozwijać gospodarkę w naszym mieście z radnymi miasta Augustowa prowadzącymi działalność pozarozumową i to wbrew mieszkańcom?
Oto jest pytanie!
Z poważaniem
Marian Dyczewski, prezes TMZA
Napisz komentarz
Komentarze