Temat budowy południowo-wschodniej obwodnicy Augustowa znany jest już od jakiegoś czasu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku budowę tej obwodnicy tłumaczy modernizacją i dostosowaniem do większego tonażu obecnej drogi Augustów-Ogrodniki, choć od wielu lat nie jeżdżą tamtędy tiry. Po modernizacji pojawią się na tej trasie ciężarówki i stąd ich zdaniem pojawiła się potrzeba wybudowania obwodnicy. Warto wspomnieć, że ta obwodnica znalazła się także w rządowym projekcie „100 obwodnic na 100 -lecie Państwa Polskiego”. Początkowo generalna dyrekcja przedstawiła wiele wariantów trasy. Pomysł ten spotkał się z sprzeciwem mieszkańców Augustowa, ościennych gmin, jak i gmin powiatu sejneńskiego. Powołano do życia augustowski komitet społeczny przeciwko całej inwestycji. Odbyło się nawet kilka konferencji prasowych. Mirosław Karolczuk, burmistrz miasta, nie sprzeciwiał się budowie drogi. Zaproponował swój wariant.
Do analizy wybrano trzy warianty. Warto w tym momencie je przypomnieć. Warianty W1 i W2 przebiegają między miastem Augustów a jeziorem Sajno. Na początku korytarze przecinają Kanał Augustowski, by w ok. 2 km jeszcze raz zbliżyć się do niego. Na dalszym odcinku warianty się nie pokrywają, W1 wykorzystując istniejący pas drogowy krajowej szesnastki, biegnie bliżej zabudowań miasta Augustów. W obu wariantach występuje jednak skrzyżowanie z drogą nr 664 na Lipsk oraz skrzyżowanie ze starodrożem DK16. Warianty po przejściu nad linią kolejową wpinają się w istniejący przebieg drogi na Sejny. Wariant W3 rozpoczyna się w okolicy miejscowości Kolnica i w całości biegnie w oddaleniu od Augustowa i jeziora Sajno. Przecina w swoim przebiegu linię kolejową i drogę wojewódzką DW664, następnie okrążając Jezioro Studzieniczne, przecina Kanał Augustowski i tworzy skrzyżowanie z DW672. Przebieg wariantu zakłada połączenie poprzez skrzyżowanie ze starodrożem DK16, a następnie łukiem wchodzi w istniejący przebieg DK16. W ubiegłym roku, przy okazji przedstawiania tych trzech wariantów zapytaliśmy w białostockiej generalnej dyrekcji o ocenę wariantu burmistrza Augustowa. Według niej wariant 3 miał być najmniej korzystny pod względem przyrodniczym.
Rekomenduje się wariant drugi
We wtorek, 25 stycznia, tego roku odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. W trakcie tego spotkania wykonawca dokumentacji przedstawił analizę wielokryterialną trzech opracowywanych wariantów. Jak poinformował nas Rafał Malinowski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, z analizy wynika, że najkorzystniejszy byłby wariant drugi o długości 7,45 km.
-Z taką oceną nie zgodzili się uczestniczący w spotkaniu samorządowcy z Augustowa, popierający wariant 3 czyli tzw. wariant burmistrza -wyjaśniał Rafał Malinowski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. -Na razie nie podjęto jeszcze żadnych decyzji. Rekomendacja oddziału, co do wariantu pojawi się po skorygowaniu przez wykonawcę analizy ekonomiczno-finansowej oraz kwestii oddziaływania skumulowanego na środowisko.
Uproszczony przebieg wariantu drugiego: obwodnica zaczyna się w odległości ok. 2 km na południe od istniejącego węzła Augustów, obecnie skrzyżowanie DK8, DK16 oraz DK61. Wariant drugi w km ok. 0+490 przekracza kanał Augustowski, następnie przecina Kanał Bystry w km ok. 4+970 oraz drogę wojewódzką DW664 w km ok. 5+557. Wariant w km ok. 6+940 łączy się ze starodrożem DK16 (GP) i DG 102514B (L), następnie po przejściu nad linią kolejową nr 40 w km ok. 7+250 za istniejącą linią kolejową, w pobliżu ul. Turystycznej wpina się w istniejący przebieg DK16, od strony Augustowa przed Przewięzią.
Napisz komentarz
Komentarze