W ramach inicjatywy uczniowie klas pierwszych wzięli udział w zajęciach adaptacyjno – integracyjnych. W szkole podstawowej były to integracyjne zawody sportowe, a w gimnazjum wycieczka rowerowa z ogniskiem. W klasach IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum wdrożony został program profilaktyczny ukierunkowany na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metod mediacji i negocjacji. Zajęcia pomagały uczniom zrozumieć mechanizmy rządzące zachowaniem człowieka, rozpoznawać i nazywać emocje, które mają decydujący wpływ na relacje międzyludzkie. W małych grupach lub indywidualnie prowadzono zajęcia socjoterapeutyczne przeznaczone dla osób mających problemy w relacjach rówieśniczych.
-Dużym zainteresowaniem ze strony młodzieży cieszyły się warsztaty dotyczące przejawów agresji prowadzone przez socjoterapeutę Artura Zdanio. Wyznacznikiem sukcesu tych zajęć jest zaplanowana dalsza współpraca-chętni uczniowie już zdecydowali się na pracę w wolontariacie –informuje Alina Szczebra, jedna z autorek programu, przygotowanego wspólnie z Alicją Klukowską. -W ramach projektu szkołę odwiedzał prokurator Cezary Grabala z Prokuratury Okręgowej w Suwałkach. W trakcie cyklu spotkań opowiadał uczniom o prawnych konsekwencjach stosowania różnych form przemocy, w tym cyberprzemocy. Odbyły się również warsztaty dla nauczycieli dotyczące konstruktywnych sposobów rozwiązywania konfliktów w grupie oraz spotkanie z rodzicami na temat zagrożeń współczesnego świata i komunikacji w rodzinie.
Jak dodaje Alicja Klukowska, program zakładał też kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły oraz promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. Dlatego też część działań poświęcona była problemom uzależnienia od gier komputerowych i Internetu.
-Alternatywą dla gier i przebywania w wirtualnej rzeczywistości jest rozwijanie pasji i zainteresowań, dlatego zadbano o różnorodny wachlarz zajęć: plastycznych, fotograficznych, czytelniczych oraz gier planszowych –mówi Alina Szczebra. -Niezmiernie cieszy fakt, że gry planszowe nie odeszły do lamusa, wręcz przeciwnie - cieszyły się popularnością. Zakupiono więc nowe gry, które służyły dzieciom podczas programu, a po jego zakończeniu zostały przekazane na rzecz szkoły.
Na potrzeby projektu zakupiony został sprzęt kuchenny wykorzystywany na zajęciach „Kącika kulinarnego”. Zaproszona dietetyk Judyta Szymkowiak opowiadała o zasadach zdrowego odżywiania, a potem wspólnie z dziećmi robiła smaczne i pożywne koktajle owocowo-warzywne, obalając w ten sposób mit, że zdrowe potrawy są niesmaczne. Ponadto w ramach promowania zdrowego odżywiania uczniowie klas IV–VI i I-III gimnazjum trzy razy w tygodniu na drugie śniadanie otrzymywali porcję witamin w postaci świeżych owoców. Najszerzej zakrojonym działaniem programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła 2016” było promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną. Uczestnicy projektu brali udział w dowolnie wybranych przez siebie zajęciach: tanecznych, sportowych lub rekreacyjnych. W weekendy organizowano krajoznawcze wycieczki rowerowe po najbliższej okolicy, na których odkrywano piękno naszego krajobrazu.
Program realizowało Towarzystwo Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 4 w Augustowie. Towarzystwo ma wieloletnie doświadczenie w realizowaniu tego typu przedsięwzięć. Działa nieprzerwanie od 1996 roku. Powstało z inicjatywy ówczesnego dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 4, Jana Marka Mitrosa, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców, zaś jego głównym celem statutowym jest wspieranie zadań edukacyjnych szkoły. Przedsięwzięcie było zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu Podlaskiego Kuratora Oświaty i Burmistrza Miasta Augustowa.
Napisz komentarz
Komentarze