Inwestycja drogowa polegająca na połączeniu Via Carpatii z Vią Balticą nabiera coraz więcej rozgłosu. Wśród wariantów pada propozycja wybudowania łącznika tych dwóch tras po śladzie drogi krajowej nr 8 z Białegostoku do Augustowa, a potem do Suwałk. Zabiegają już o to mieszkańcy Augustowszczyzny, Suwalszczyzny i Sejneńszczyzny. Za tym przebiegiem opowiadają się też politycy województwa podlaskiego oraz samorządowcy i przedsiębiorcy.
Zdaniem naszych rozmówców to rozwiązanie pozwoliłoby na rozwój tej części województwa podlaskiego, jak i dobrego połączenia stolicy województwa Białegostoku z Suwałkami. Droga ma być ekspresowa, a tym samym czteropasmowa, co wpłynie znacznie na bezpieczeństwo. Budowa łącznika wzbudza też wiele emocji wśród ekologów. Proponowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wariant łącznika, który ma przeciąć rzekę Biebrzę przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca jest oprotestowany przez organizacje ekologiczne. Już w tej sprawie została wystosowana petycja do władz rządowych. Ekolodzy chcą całkowicie ominąć Biebrzę, a proponowane przez samorządy alternatywne rozwiązanie przechodzi przez rzekę w okolicy Sztabina, w jej najwęższym miejscu. Zapewne więc będzie konflikt interesów.
Wiele samorządów województwa podlaskiego w połączeniu Via Carpatii z Vią Balticą po trasie krajowej ósemki widzi szanse na rozwój, a przede wszystkim na zwiększenie bezpieczeństwa jednej z najbardziej ruchliwych tras jaką jest droga z Białegostoku, przez Augustów, Raczki do Suwałk. Za tym rozwiązaniem opowiedziała się ostatnio Rada Gminy Raczki.
Rada gminy popiera wariant budowy łącznika obu dróg po trasie obecnej krajowej ósemki.
-Uważamy, że ten wariant jest najkorzystniejszy dla naszego regionu, a poza tym ta droga już obecnie jest najbardziej uczęszczaną drogą w województwie podlaskim. To jest więc naturalne, ażeby ta droga była zmodernizowana do trasy 2 plus 2 czyli ekspresowej, żeby ten ruch rozładować, który będzie jeszcze większy. Poza tym latem białostocczanie będą jeździć do Augustowa i Suwałk, do miejsc turystycznych i taka droga ułatwiła by wszystkim dojazd. Chodzi głównie o to, żeby dla naszej części województwa polepszyć warunki komunikacyjne -wyjaśnia Piotr Słowikowski, Przewodniczący Rady Gminy Raczki. -Inne warianty wiążą się z protestami ekologów i większymi kosztami budowy. Bo przecież trzeba będzie budować estakady, a to znacznie podniesie koszt inwestycji. Do tego wariant po trasie krajowej ósemki jest o wiele krótszy, bodajże o 30 km więc i sam koszt modernizacji będzie tańszy. My widzimy same plusy tego rozwiązania. Droga Raczki -Augustów jest wykonana jako dwupasmowa, są skrzyżowania bezkolizyjne, ale to nie zapewnia bezpieczeństwa. Teraz na tej drodze dochodzi do wielu wypadków. Ruch jest bardzo duży i teraz ta droga już nie jest do tego natężenia dostosowana. Dlatego właśnie stara krajowa ósemka powinna być ekspresowa. Mamy nadzieję, że nas wspólny głos samorządów tej części województwa zostanie wzięty pod uwagę.
Stanowisko w sprawie inwestycji wystosował także Związek Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego. W przesłanym nam piśmie związek podkreśla, że przebieg trasy w wariancie 2+2 pozwoli na swobodny przepływ osób do stolicy województwa oraz mieszkańcom Białegostoku i okolic na bezpieczne dotarcie do terenów uzdrowiskowych i wypoczynkowych Augustowa i jego okolic. Związek gmin w swoim stanowisku dodaje, że droga krajowa numer 8 powinna być ekspresowa, gdyż jest jedną z głównych arterii komunikacyjnych kraju łączącą kraje bałtyckie z Polską. Jako argument rozwiązania podaje, że na tej trasie jest duże natężenie ruchu, szczególnie samochodów ciężarowych. Przytaczamy fragment tego stanowiska: „Należy podkreślić, iż wybierając określony wariant drogi, nie można patrzeć tylko na aspekt środowiskowy, oceniane są także kryteria społeczne, funkcjonalne, techniczne i finansowe. Związek wyraża opinię, iż zachowanie dotychczasowych przebiegów dróg krajowych w regionie, z ich oczekiwaną rozbudową, w sposób optymalny zabezpieczy interesy zarówno okolicznych mieszkańców, przewoźników w tym również przewoźników w ruchu międzynarodowym, jak też nie spowoduje uszczerbku dla przyrodniczych, cennych walorów regionu.”
Władze powiatu augustowskiego także podzielają stanowiska innych samorządów w tej sprawie.
-Ten wariant jest najbardziej optymalny. Nasze działania wspierają posłowie naszego regionu. Zarówno poseł Jarosław Zieliński jak i Jacek Żalek wystosowali interpelację poselską w tej sprawie. Poza tym środowiska ekologiczne widzą kłopot w wariancie proponowanym przez generalną dyrekcję, który przechodzi przez Biebrzański Park Narodowy. Liczymy na to, że władze rządowe podejmą jedyną słuszną decyzję czyli rozbudowę trasy Suwałki, Augustów, Białystok, łącznie z obwodnicami, Białobrzegów, Sztabina, Suchowoli i Korycina. Mamy nadzieję, że tak się stanie jak najszybciej i będziemy mogli się cieszyć -podkreśla Dariusz Szkiłądź, wicestarosta powiatu augustowskiego.
Temat tej drogi poruszają też politycy z naszego regionu. Klub Radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego w Sejmiku Województwa Podlaskiego przyjął oficjalne stanowisko, w którym opowiada się za przebiegiem łącznika tras Via Carpatia i Via Baltica drogą krajową nr 8.
Walka o wspomniany przebieg połączenia obu tras rozpoczęła się jakiś czas temu. „Przegląd Powiatowy” od kilku tygodni opisuje ten temat. Suwalscy społecznicy wraz mieszkańcami Augustowszczyzny, Suwalszczyzny i ościennych terenów zbierają podpisy pod petycją w tej sprawie. Z naszych informacji wynika, że pod petycją podpisało się ponad 3000 osób.
Tak więc i mieszkańcy opowiadają się za takim rozwiązaniem.
Napisz komentarz
Komentarze