Odcinek drogi ekspresowej S16 ma połączyć Ełk z Knyszynem koło Białegostoku oraz drogi ekspresowe -S19 (która wiedzie pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku) i S61 (z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska, która na granicy połączy się z litewską A5 prowadzącą w kierunku Kowna i Rygi). Droga S61 będzie stanowić jedną z polskich części międzynarodowej trasy E67 -Via Baltica (we wschodniej części -Via Carpatia).
Proponowany wariant wyklucza komunikacyjnie Augustów. Do najbliższej drogi ekspresowej będziemy musieli jechać ponad 20 km.
Zostało już wykonane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z materiałami do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla odcinka drogi S16. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku analizowała ostatecznie 3 warianty trasy, wszystkie położone wzdłuż istniejącej DK65 Białystok-Ełk. Przygotowana dokumentacja była przedstawiana w ramach spotkań informacyjnych dla społeczeństwa oraz podczas zorganizowanej przez generalną Podlaskiej Debaty Drogowej.
Ponad 90 procent opinii i wniosków sprzeciwiło się przebiegowi drogi S16 przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca. Z tego też powodu , jak czytamy na stronie białostockiej generalnej dyrekcji, prace przygotowawcze obejmują dwa korytarze oprócz już wcześniej opracowanego korytarza Knyszyn-Ełk. Po zakończeniu tych prac zostanie stworzony raport oddziaływania na środowisko dla dwóch korytarzy Knyszyn-Ełk z przejściem Biebrzy w rejonie Osowca oraz Knyszyn-Korycin -Raczki z przejściem Biebrzy w rejonie Sztabina. Wtedy też nastąpi wybór optymalnego przebiegu drogi.
Park czeka na dalsze decyzje
O wypowiedź w sprawie przebiegu drogi S 16 poprosiliśmy dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego.
-Województwo Podlaskie na tle pozostałych miejsc w Polsce wyróżnia się wyjątkowo dużą ilością obszarów chronionych, tak form ochrony przyrody jak i powierzchniowym ich udziałem, co bez wątpienia jest wielkim walorem i atutem Podlasia. Istnieje też potrzeba rozwoju regionu czego przykładem są plany, budowy i modernizacja dróg, które jak utarło się mówić są „krwioobiegiem gospodarki”. Niezwykłą sztuką jest pogodzić rozwój regionu z jednoczesnym zachowaniem wyjątkowych walorów przyrodniczych Podlasia, w myśl zrównoważonego rozwoju regionu -mówi Artur Wiatr, dyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego. -Przedmiotowa inwestycja częściowo znajduje się na obszarze Biebrzańskiego Parku Narodowego, jego otuliny oraz w ostojach Natura 2000, w Dolinie Biebrzy i Ostoi Biebrzańskiej. Dolina Biebrzy jest unikalną w skali Polski i Europy ostoją roślin, siedlisk i zwierząt. Jest ostoją ptaków o randze światowej. Dla ochrony tych walorów utworzono Biebrzański Park Narodowy i dwie ostoje Natura 2000. Park wpisano także na światową listę najcenniejszych obszarów wodno-błotnych Ramsar. Wartości przyrodnicze doliny Biebrzy są naszym dziedzictwem narodowym i naszym obowiązkiem jest przekazanie ich kolejnym pokoleniom w możliwie nienaruszonym stanie. Dlatego wszelkie działania zmierzające do utraty lub zmniejszenia tych wartości zawsze są naszą troską i muszą być wszechstronnie przeanalizowane i wykonywane tylko w przypadku braku rozwiązań alternatywnych, przy możliwie najpełniejszej kompensacji przyrodniczej negatywnych efektów tych działań. Oprócz naszego moralnego obowiązku zobowiązuje nas do tego prawo europejskie i krajowe.
Dyrektor parku dodaje, że sytuację podobną do tej omawianej ustawodawca przewidział w ustawie o ochronie przyrody. W przepisach tych zawarte są przesłanki zezwolenia na realizację przedsięwzięć, które mają negatywne oddziaływanie na obszar Natura 2000. Wynika z nich, że może ono być udzielone jeżeli przemawiają za tym konieczne wymogi nadrzędnego interesu publicznego, w tym społeczne i gospodarcze i przy braku rozwiązań alternatywnych można zezwolić na takie działanie, ale przy niezbędnej kompensacji przyrodniczej. Dyrekcja parku przytacza też przepis, w którym w przypadku znaczącego negatywnego oddziaływania dotyczącego siedlisk takie zezwolenie może być udzielone wyłącznie wtedy gdy chodzi o ochronę zdrowia i życia ludzi, zapewnienie bezpieczeństwa powszechnego, uzyskanie korzystnych następstw o pierwszorzędnym znaczeniu dla środowiska przyrodniczego wynikającym z koniecznych wymogów nadrzędnego interesu publicznego, po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej. Artur Wiatr, dyrektor parku wyjaśnia, że w poprzedniej kadencji, a dokładnie w 2019 roku swoje stanowisko w sprawie tej drogi wyraziła Rada Naukowa Parku, która jasno wyraziła swoje zaniepokojenie w stosunku do planów wariantu drogi przez biebrzański park i by dołożono wszelkich starań, by droga ekspresowa nie przebiegała przez unikalne ekosystemy w dolinie Biebrzy. Całe stanowisko rady naukowej można znaleźć pod linkiem https://www.biebrza.org.pl/plik,4675,stanowisko-rady-naukowej-bbpn-ws-s16.pdf
-Podsumowując, należy stwierdzić, że Dyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego jest organem ustawowo zobowiązanym do działań na rzecz ochrony przyrody tego obszaru. W związku z tym popieramy wariant inwestycji, który będzie najmniej szkodliwy dla przyrody i środowiska. W chwili obecnej prowadzona jest procedura Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe planowanej inwestycji i zdaje się zakończyły się konsultacje wariantów korytarzowych. Do ostatecznej opinii potrzeba jednak wykonania pełnej oceny oddziaływania na środowisko analizującej wszystkie warianty, również ten alternatywny w okolicach Sztabina w jego wersji w parametrach drogi szybkiego ruchu z czterema pasami ruchu (2 +2) i natężeniem ruchu uwzględniającym ruch na drodze Via Carpatia -podkreśla Artur Wiatr. -Jeśli jednak za możliwy zostanie przyjęty wariant całkowicie omijający Biebrzański Park Narodowy, np. o przebiegu Bielsk Podlaski – Zambrów – Łomża pojawiający się także w dotychczasowych dyskusjach, co z punktu widzenia ochrony unikalnej przyrody parku, jako wariant najmniej szkodliwy dla przyrody powinien być dalej procedowany. Nadmienię także, że w najbliższej przyszłości planowane są budowy obwodnic Sztabina i Suchowoli, przetargi już zostały ogłoszone, i w ich przebiegu budowana będzie nowa estakada (w standardzie 2+1) przecinająca dolinę Biebrzy (Biebrzański Park Narodowy) w okolicach Sztabina i inwestycja ta ma już pełną dokumentację i decyzje środowiskowe na jej realizację. Co też zdaje się być alternatywą wobec obecnie proponowanych rozwiązań.
Petycja mieszkańców
W sprawie budowy wspomnianej drogi mieszkańcy powiatu augustowskiego, suwalskiego, sejneńskiego i sokólskiego mają zamiar skierować petycję do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z naszych informacji wynika, że podpisało się pod nią już ponad 3000 osób, nie tylko z wymienionych obszarów, ale także spoza. Społecznicy apelują w niej o wybranie wariantu, który przechodziłby na trasie Białystok-Augustów-Suwałki. Zdaniem autorów petycji ten wariant będzie bardzo ważnym korytarzem komunikacyjnym województwa podlaskiego, łączącym wiele miejscowości oraz jedne z głównych i większych miast województwa czyli Suwałki i Augustów z Białymstokiem. Zapewniłby bezpośrednie połączenie północy województwa z jego centrum i stolicą. Autorzy podkreślają, że Suwalszczyzna i Augustowszczyzna potrzebują takiej możliwości.
Podsumowanie
Sprawa połączenia drogowego w naszym rejonie jest niezwykle istotna. Dlatego też temat będziemy poruszać na naszych łamach. Cały czas zbieramy opinie różnych środowisk w tej sprawie.
Napisz komentarz
Komentarze