Budowa drogi ekspresowej łączącej Vią Balticę z Vią Carpatią wzbudza sporo emocji. Proponowane jest przejście drogowe S 16, które ma się łączyć z drogą ekspresową S 61 w rejonie Ełku.
Ekolodzy są przeciw
Droga ta ma przecinać Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca, na co nie zgadzają się przyrodnicy. Rozmawialiśmy na ten temat z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków.
-Jesteśmy częścią koalicji, która na razie nie jest formalna, ale zdecydowanie sprzeciwia się takiemu przebiegowi trasy S 16. Puszczenie jakiekolwiek drogi przez bagna i mokradła to jest ogromny cios dla przyrody, w dodatku w momencie kiedy cały świat potrzebuje ochrony bagien i mokradeł w czasach dzisiejszej suszy. Budowa tej drogi jest zamachem na najcenniejsze zasoby przyrodnicze Biebrzańskiego Parku Narodowego -wyjaśnia Monika Klimowicz, rzecznik prasowy OTOP-u. -Wydaje się nam, że nie rozważono wszystkich możliwych wariantów. Braliśmy udział w konsultacjach społecznych i naszym zdaniem warianty, które zostały zaproponowane, są absolutnie niedopuszczalne ze względu na ogromne zniszczenia przyrodnicze. Inwestycja może też się wiązać z naruszeniem dyrektywy ptasiej czy siedliskowej Unii Europejskiej. Jeśli ta droga zostanie zrealizowana według propozycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to za chwilkę na głowie będziemy mieli Komisję Europejską czy trybunał społeczny oraz skargi na Polskę za nieprzestrzeganie tych dyrektyw.
Monika Klimowicz dodaje, że towarzystwo ochrony ptaków wraz z innymi organizacjami przyrodniczymi pilotuje sytuację.
-Chcemy zapobiec konsekwencjom i zastanawiamy się, jak współpracować z generalną dyrekcją dróg po to, żeby wspólnie ustalić jak najbardziej optymalny wariant tej trasy. Nie wykluczamy, że ta droga jest potrzebna. Może jednak nie przebiegać w tym miejscu, nie przez dolinę Biebrzy, nie przez Biebrzański Park Narodowy. Jesteśmy w stanie porozumieć się i dogadać się w tej kwestii, ale obie strony muszą tego chcieć. Powinniśmy wszyscy usiąść do wspólnego stołu i zastanowić się nad przebiegiem tej trasy. Wiadomo, że wszystkich nie zadowolimy, ale możemy wybrać jak najmniej szkodliwy wariant dla przyrody, dla ludzi, dla rolników, dla mieszkańców i optymalny dla generalnej dyrekcji oraz kierowców, którzy będą jeździć tą trasą. Droga powstanie na estakadzie nad bagnami. Po pierwsze wbijanie czegokolwiek w bagna jest wypuszczaniem gazów cieplarnianych do atmosfery, ale po drugie będzie to powodowało także oblodzenie drogi. Nie bierze się pod uwagę, że będzie to droga niebezpieczna.
Petycja mieszkańców
W kwestii budowy tej drogi do naszej redakcji wpłynęła też petycja mieszkańców rejonu suwalskiego, augustowskiego, sejneńskiego i sokólskiego, by trasa ta wiodła przez Augustów. Oto treść tej petycji :„Zauważalny jest znaczący rozwój infrastruktury drogowej we wschodniej części Polski, również w Województwie Podlaskim, co wcześniej przez lata było zapomniane i pomijane. Właśnie dlatego tak cenne są inwestycje w Polsce wschodniej. Obwodnice miast Suwałk, Szczuczyna, Stawisk będące częścią trasy S61, połączenie Białegostoku z Warszawą trasą S8, budowa i planowanie trasy Via Carpatia od południa województwa do przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej, a także Via Baltica z Łomży do przejścia granicznego w Budzisku powoduje duży rozwój regionu, tranzytu i komfortu podróżowania mieszkańców i przyjezdnych. W ostatnim czasie rozpędu nabiera planowanie i realizacja budowy trasy, która ma połączyć stolicę Województwa Podlaskiego z trasą S61, łącząc tym samym dwa największe miasta w województwie (Suwałki i Białystok) trasą ekspresową po raz pierwszy w historii. Branych pod uwagę jest wiele koncepcji przebiegu trasy, dwie najpoważniejsze z nich to Białystok-Ełk-Suwałki oraz Białystok-Augustów-Suwałki. Większość argumentów przemawia za drugą opcją. My, podpisani niżej mieszkańcy województwa optujemy i apelujemy o wybór wariantu przebiegu drogi ekspresowej z Białegostoku do Suwałk przez Augustów. Jest to bardzo ważny korytarz komunikacyjny Województwa Podlaskiego łączący wiele miejscowości oraz jedne z głównych i większych miast województwa -Suwałk i Augustowa z jego stolicą -Białymstokiem (a więc dwa największe miasta w Województwie Podlaskim: Białystok i Suwałki). Budowa trasy przez Augustów zapewniłaby bezpośrednie połączenie i najkrótszy wariant komunikacji północy województwa z jego centrum i stolicą. Południe Podlasia będzie połączone i skomunikowane Via Carpatią, jego zachód Via Balticą. Suwalszczyzna, Augustowszczyzna i ich regiony również potrzebują takiej możliwości. Droga ekspresowa Białystok-Augustów-Suwałki pozwoliłaby na rozwój całego województwa, w szczególności miejscowości leżących w przebiegu tej trasy -Suwałk, Augustowa, Sztabina, Suchowoli, Korycina, a także będących w pobliżu -Sejn, Lipska czy Dąbrowy Białostockiej. Wielu mieszkańców tego obszaru uczy się w szkołach średnich, studiuje lub pracuje w Białymstoku oraz między wymienionymi miejscowościami. W stolicy województwa znajduje się wiele urzędów, instytucji wojewódzkich, a także szpitali, obiektów usługowych i handlowych, z których często korzystają mieszkańcy całego regionu. Trasa ułatwiłaby komunikację dużej części województwa. Województwo Podlaskie to także wiele regionów turystycznych - Augustów, Suwalszczyzna, parki narodowe m.in. Wigierski, Biebrzański, parki krajobrazowe np. Suwalski, a także Puszcza Augustowska, czy Knyszyńska. O każdej porze roku przybywa tu wielu turystów, trasa przez te rejony przyciągnęłaby wielu Polaków i pozwoliłaby na rozwój turystyki oraz lokalnych przedsiębiorców. Przy budowie tak wielkich inwestycji jak droga ekspresowa należy pamiętać o ekologii i ochronie środowiska. Wariant trasy Białystok-Augustów-Suwałki pozwoliłby na przebicie się przez Biebrzański Park Narodowy w jego najwęższym punkcie w okolicach Sztabina. Wierzymy, że nowoczesne rozwiązania technologiczne i inżynieryjne pozwoliłby na jak najskuteczniejszą ochronę tego obszaru. Trasa w tym wariancie jest również krótsza o kilkadziesiąt kilometrów, co obniża zużycie paliwa i czas emisji spalin, przyczyniając się w znaczący sposób do ochrony środowiska. Do tej pory wielu mieszkańców musi borykać się z setkami przejeżdżających codziennie tirów i samochodów pod oknami swoich domów na trasie drogi krajowej nr 8. Droga ekspresowa pozwoliłaby na przeniesienie tranzytu z dala od zabudowań i byłaby wariantem najszybszej komunikacji między miejscowościami w Województwie Podlaskim.”
Racji jest wiele
Jak widać inwestycja przez Biebrzański Park Narodowy nie jest prostym rozwiązaniem. Łączy się z wieloma aspektami. Dlatego też w kolejnych numerach będziemy do tego tematu wracać. Prezentując wszelkie stanowiska różnych grup w tej sprawie.
Napisz komentarz
Komentarze