Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 19 kwietnia 2025 12:36
Reklama

Życiodajna ósemka PREMIUM

Podziel się
Oceń

W województwie podlaskim ma powstać droga ekspresowa S 16, która ma być łącznikiem między Vią Balticą a Vią Carpatią. Droga ma też połączyć dwa największe miasta województwa -Białystok i Suwałki. Proponowane są różne warianty łącznika, jeden z nich wiedzie przez Biebrzański Park Narodowy. Ten artykuł jest pierwszym związanym z tym tematem.
Życiodajna ósemka  PREMIUM

Budowa drogi ekspresowej łączącej Vią Balticę z Vią Carpatią wzbudza sporo emocji. Proponowane jest przejście drogowe S 16, które ma się łączyć z drogą ekspresową S 61 w rejonie Ełku.

Ekolodzy są przeciw

Droga ta ma przecinać Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca, na co nie zgadzają się przyrodnicy. Rozmawialiśmy na ten temat z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków.

-Jesteśmy częścią koalicji, która na razie nie jest formalna, ale zdecydowanie sprzeciwia się takiemu przebiegowi trasy S 16. Puszczenie jakiekolwiek drogi przez bagna i mokradła to jest ogromny cios dla przyrody, w dodatku w momencie kiedy cały świat potrzebuje ochrony bagien i mokradeł w czasach dzisiejszej suszy. Budowa tej drogi jest zamachem na najcenniejsze zasoby przyrodnicze Biebrzańskiego Parku Narodowego -wyjaśnia Monika Klimowicz, rzecznik prasowy OTOP-u. -Wydaje się nam, że nie rozważono wszystkich możliwych wariantów. Braliśmy udział w konsultacjach społecznych i naszym zdaniem warianty, które zostały zaproponowane, są absolutnie niedopuszczalne ze względu na ogromne zniszczenia przyrodnicze. Inwestycja może też się wiązać z naruszeniem dyrektywy ptasiej czy siedliskowej Unii Europejskiej. Jeśli ta droga zostanie zrealizowana według propozycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad to za chwilkę na głowie będziemy mieli Komisję Europejską czy trybunał społeczny oraz skargi na Polskę za nieprzestrzeganie tych dyrektyw.

Monika Klimowicz dodaje, że towarzystwo ochrony ptaków wraz z innymi organizacjami przyrodniczymi pilotuje sytuację.

-Chcemy zapobiec konsekwencjom i zastanawiamy się, jak współpracować z generalną dyrekcją dróg po to, żeby wspólnie ustalić jak najbardziej optymalny wariant tej trasy. Nie wykluczamy, że ta droga jest potrzebna. Może jednak nie przebiegać w tym miejscu, nie przez dolinę Biebrzy, nie przez Biebrzański Park Narodowy. Jesteśmy w stanie porozumieć się i dogadać się w tej kwestii, ale obie strony muszą tego chcieć. Powinniśmy wszyscy usiąść do wspólnego stołu i zastanowić się nad przebiegiem tej trasy. Wiadomo, że wszystkich nie zadowolimy, ale możemy wybrać jak najmniej szkodliwy wariant dla przyrody, dla ludzi, dla rolników, dla mieszkańców i optymalny dla generalnej dyrekcji oraz kierowców, którzy będą jeździć tą trasą. Droga powstanie na estakadzie nad bagnami. Po pierwsze wbijanie czegokolwiek w bagna jest wypuszczaniem gazów cieplarnianych do atmosfery, ale po drugie będzie to powodowało także oblodzenie drogi. Nie bierze się pod uwagę, że będzie to droga niebezpieczna.

 

Petycja mieszkańców

W kwestii budowy tej drogi do naszej redakcji wpłynęła też petycja mieszkańców rejonu suwalskiego, augustowskiego, sejneńskiego i sokólskiego, by trasa ta wiodła przez Augustów. Oto treść tej petycji :„Zauważalny jest znaczący rozwój infrastruktury drogowej we wschodniej części Polski, również w Województwie Podlaskim, co wcześniej przez lata było zapomniane i pomijane. Właśnie dlatego tak cenne są inwestycje w Polsce wschodniej. Obwodnice miast Suwałk, Szczuczyna, Stawisk będące częścią trasy S61, połączenie Białegostoku z Warszawą trasą S8, budowa i planowanie trasy Via Carpatia od południa województwa do przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej, a także Via Baltica z Łomży do przejścia granicznego w Budzisku powoduje duży rozwój regionu, tranzytu i komfortu podróżowania mieszkańców i przyjezdnych. W ostatnim czasie rozpędu nabiera planowanie i realizacja budowy trasy, która ma połączyć stolicę Województwa Podlaskiego z trasą S61, łącząc tym samym dwa największe miasta w województwie (Suwałki i Białystok) trasą ekspresową po raz pierwszy w historii. Branych pod uwagę jest wiele koncepcji przebiegu trasy, dwie najpoważniejsze z nich to Białystok-Ełk-Suwałki oraz Białystok-Augustów-Suwałki. Większość argumentów przemawia za drugą opcją. My, podpisani niżej mieszkańcy województwa optujemy i apelujemy o wybór wariantu przebiegu drogi ekspresowej z Białegostoku do Suwałk przez Augustów. Jest to bardzo ważny korytarz komunikacyjny Województwa Podlaskiego łączący wiele miejscowości oraz jedne z głównych i większych miast województwa -Suwałk i Augustowa z jego stolicą -Białymstokiem (a więc dwa największe miasta w Województwie Podlaskim: Białystok i Suwałki). Budowa trasy przez Augustów zapewniłaby bezpośrednie połączenie i najkrótszy wariant komunikacji północy województwa z jego centrum i stolicą. Południe Podlasia będzie połączone i skomunikowane Via Carpatią, jego zachód Via Balticą. Suwalszczyzna, Augustowszczyzna i ich regiony również potrzebują takiej możliwości. Droga ekspresowa Białystok-Augustów-Suwałki pozwoliłaby na rozwój całego województwa, w szczególności miejscowości leżących w przebiegu tej trasy -Suwałk, Augustowa, Sztabina, Suchowoli, Korycina, a także będących w pobliżu -Sejn, Lipska czy Dąbrowy Białostockiej. Wielu mieszkańców tego obszaru uczy się w szkołach średnich, studiuje lub pracuje w Białymstoku oraz między wymienionymi miejscowościami. W stolicy województwa znajduje się wiele urzędów, instytucji wojewódzkich, a także szpitali, obiektów usługowych i handlowych, z których często korzystają mieszkańcy całego regionu. Trasa ułatwiłaby komunikację dużej części województwa. Województwo Podlaskie to także wiele regionów turystycznych - Augustów, Suwalszczyzna, parki narodowe m.in. Wigierski, Biebrzański, parki krajobrazowe np. Suwalski, a także Puszcza Augustowska, czy Knyszyńska. O każdej porze roku przybywa tu wielu turystów, trasa przez te rejony przyciągnęłaby wielu Polaków i pozwoliłaby na rozwój turystyki oraz lokalnych przedsiębiorców. Przy budowie tak wielkich inwestycji jak droga ekspresowa należy pamiętać o ekologii i ochronie środowiska. Wariant trasy Białystok-Augustów-Suwałki pozwoliłby na przebicie się przez Biebrzański Park Narodowy w jego najwęższym punkcie w okolicach Sztabina. Wierzymy, że nowoczesne rozwiązania technologiczne i inżynieryjne pozwoliłby na jak najskuteczniejszą ochronę tego obszaru. Trasa w tym wariancie jest również krótsza o kilkadziesiąt kilometrów, co obniża zużycie paliwa i czas emisji spalin, przyczyniając się w znaczący sposób do ochrony środowiska. Do tej pory wielu mieszkańców musi borykać się z setkami przejeżdżających codziennie tirów i samochodów pod oknami swoich domów na trasie drogi krajowej nr 8. Droga ekspresowa pozwoliłaby na przeniesienie tranzytu z dala od zabudowań i byłaby wariantem najszybszej komunikacji między miejscowościami w Województwie Podlaskim.”

Racji jest wiele

Jak widać inwestycja przez Biebrzański Park Narodowy nie jest prostym rozwiązaniem. Łączy się z wieloma aspektami. Dlatego też w kolejnych numerach będziemy do tego tematu wracać. Prezentując wszelkie stanowiska różnych grup w tej sprawie.



Napisz komentarz

Komentarze

pochmurnie

Temperatura: 20°C Miasto: Augustów

Ciśnienie: 1011 hPa
Wiatr: 18 km/h

Reklama
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 24
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 1Strona nr 1
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 2Strona nr 2
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 3Strona nr 3
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 4Strona nr 4
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 5Strona nr 5
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 6Strona nr 6
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 7Strona nr 7
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 8Strona nr 8
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 9Strona nr 9
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 10Strona nr 10
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 11Strona nr 11
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 12Strona nr 12
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 13Strona nr 13
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 14Strona nr 14
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 15Strona nr 15
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 16Strona nr 16
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 17Strona nr 17
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 18Strona nr 18
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 19Strona nr 19
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 20Strona nr 20
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 21Strona nr 21
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 22Strona nr 22
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 23Strona nr 23
Miesięcznik Przegląd Powiatowy nr 2 z dnia 27 lute - strona 24Strona nr 24
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: M...Treść komentarza: Bez przesady . Równie dobrze można mówić o jeździe samochodów przez centrum że względu na wyłożenie dróg kamieniemData dodania komentarza: 19.04.2025, 06:52Źródło komentarza: Strzelnica w strefie uzdrowiskowej – mieszkańcy zgłaszają uciążliwy hałasAutor komentarza: logikaTreść komentarza: turystom to wszystko przeszkadza. Niech łażą gdzie indziej - ty fajnych miejsc jest w okolicy Augustowa.Data dodania komentarza: 19.04.2025, 05:54Źródło komentarza: Strzelnica w strefie uzdrowiskowej – mieszkańcy zgłaszają uciążliwy hałasAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Dokładnie. Też tak uważam. Szkoda. Wniosek prosty. Nie ma sensu na nich głosować..Data dodania komentarza: 18.04.2025, 15:26Źródło komentarza: Felieton: Morawiecki, catering i Ziemia Augustowska, czyli teatr polityczny za publiczne pieniądzeAutor komentarza: Miejski monitoring vs etat drugiego zastępcy burmiszcza Mirosława KarolczukaTreść komentarza: Oczywiście, że środki finansowe pozyskane do miejskiego budżetu z opłat za zwolnienia na sprzedaż alkoholu w mieście nie powinny być nawet w najmniejszym stopniu przeznaczone na finansowanie inwestycji dotyczącej miejskiego monitoringu. Tak samo jak pieniądze z Funduszu Sprawiedliwości nie mogły być przeznaczane na zakup Pegasusa i innych fanaberii związanych z serwilistycznymi quasi-fundacjami sprzeniewierząjacymi miliony złotych, które zostały wyprowadzone z Funduszu Sprawiedliwości za pomocą PiS-owskiego klucza polityczno-kumoterskiego. Podpowiadam, wystarczy zlikwidować etat drugiego zastępcy burmistrza Mirosława Karolczuka filuternie utworzony przez tegoż "demiurga gospodarności" i wreszcie powstrzymać bezczelne i jednocześnie zawoalowane drenowanie miejskiego budżetu uposażeniem zdublowanego zastępcy burmiszcza Mirosława Karolczuka. Nadmieniam, iż powyższe drenowanie miejskiego budżetu "zafundowane" mieszkańcom Augustowa przez burmiszcza Mirosława Karolczuka dotychczas uszczupliło budżet miasta Augustowa kwotą blisko miliona złotych!Data dodania komentarza: 18.04.2025, 14:38Źródło komentarza: Czy "kapslowe" może finansować miejski monitoring? Radna z Koalicji Obywatelskiej ma wątpliwościAutor komentarza: JSTreść komentarza: Chcą dać kasę z „kapslowego” na kamery w mieście?Data dodania komentarza: 18.04.2025, 13:28Źródło komentarza: Czy "kapslowe" może finansować miejski monitoring? Radna z Koalicji Obywatelskiej ma wątpliwościAutor komentarza: TvdrTreść komentarza: A ta z Pssów co tam robi?Data dodania komentarza: 18.04.2025, 10:48Źródło komentarza: Felieton: Morawiecki, catering i Ziemia Augustowska, czyli teatr polityczny za publiczne pieniądzeAutor komentarza: StasiekTreść komentarza: Zaraz rok ich władzy to zobaczymy czym się pochwalą chłopakiData dodania komentarza: 18.04.2025, 10:42Źródło komentarza: Felieton: Morawiecki, catering i Ziemia Augustowska, czyli teatr polityczny za publiczne pieniądzeAutor komentarza: Niezbędny audyt Urzędu Miejskiego w Augustowie pod auspicjami posła Mateusza MorawieckiegoTreść komentarza: Czy poseł Morawiecki jako doświadczony i wybitny specjalista z zakresu "ekonomii i zarządzania" w sektorze publicznym mógłby z łaski swojej zrobić szczegółowy audyt w miejskim magistracie w celu określenia zasadności utworzenia kilka lat temu przez burmistrza Augustowa Mirosława Karolczuka etatu drugiego zastępcy burmistrza i zweryfikowania dotychczasowych efektów związanych z utworzeniem etatu drugiego zastępcy burmistrza miasta Augustowa, poza oczywistym skutkiem w postaci drenowania setkami tysięcy złotych miejskiego budżetu?Data dodania komentarza: 18.04.2025, 08:23Źródło komentarza: Felieton: Morawiecki, catering i Ziemia Augustowska, czyli teatr polityczny za publiczne pieniądzeAutor komentarza: Skrajna indolencja zarządcy drogiTreść komentarza: Ciągi komunikacyjne wybrukowane kostką granitową na ulicach w centrach miast, starówkach, rynkach, placach, skwerach, promenadach itp. wyglądają po prostu bardzo ładnie oraz nadają uroku i prezentacejnego wizerunku tym miejscom. Częstokroć są to obszary częściowo lub całkowicie wyłączone z ruchu kołowego, a przede wszystkim nie są to autostrady, ani tym bardziej tory rajdowe do lansowania się przez lokalnych i przyjezdnych rajdowców-lamusów festyniarskimi quasi-bolidami z ryczącymi i strzelającymi cudacznie wydechami. P.S. Nawierzchnię tej drogi nomen omen usytuowanej w prezentacyjnym miejscu miasta trzeba bezzwłocznie naprawić, a jej zarządcę mieszkańcy powinni zdyscyplinować i odpowiednio "docenić" przy urnach wyborczych.Data dodania komentarza: 18.04.2025, 08:02Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta AugustaAutor komentarza: Bezradność ogarniaTreść komentarza: Chyba wolą sobie na spokojnie przesiedzieć kadencję na stołeczku. Potem jedynie wzruszą ramionami "przecież to nie my rządziliśmy".Data dodania komentarza: 18.04.2025, 06:25Źródło komentarza: Felieton: Morawiecki, catering i Ziemia Augustowska, czyli teatr polityczny za publiczne pieniądzeAutor komentarza: Pan MasieTreść komentarza: Rodzaj nawierzchni przewidziany w centrum, ul. Mostowej oraz części 3 Maja był odgórnie narzucony w postępowaniu przetargowym przez inwestora. Śpieszę tłumaczyć - nie ważne jaki wykonawca by to robił to kostka granitowa i tak by była, ponieważ tak zostało to zaprojektowane. Granit jest rozwiązaniem pięknym, ale faktycznie niezbyt miłym kierowcom, toteż czy kładłby to Maniek, Zenek czy Czesław z Mariolą na barana to nawierzchnie i tak byłyby z granitu i tak samo "cieszyłyby" kierowców. Jeśli już być szczegółowym, to akurat wspomniany odcinek, jak mnie pamięć nie myli, był wykonywany przez firmę spoza Augustowa - chyba Białegostoku, więc lokalnych wykonawców tak szybko na Sybir bym nie wysyłał. PozdrawiamData dodania komentarza: 18.04.2025, 06:13Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta AugustaAutor komentarza: Klient 2Treść komentarza: Jak tak samo siedziałem i czekałem w kolejce , aż łaskawie przyjdą najedzona pracownicaData dodania komentarza: 17.04.2025, 22:47Źródło komentarza: Felieton: Morawiecki, catering i Ziemia Augustowska, czyli teatr polityczny za publiczne pieniądzeAutor komentarza: Priorytety burmiszcza Karolczuka i kohabitacji Nasze Miasto-PiS☝️🤡🥸👺💰💸🤝👏Treść komentarza: Jak to jest z samorządnością w wyludniającym się Augustowie? Burmiszcz Mirosław Karolczuk pioniersko i wręcz frywolnie utworzył w monumentalnym miejskim magstracie etat drugiego zastępcy i nomen omen permanentnie co roku drenuje miejski budżet setkami tysięcy złotych zmaterializowanymi w uposażeniu drugiego zastępcy burmistrza, natomiast nie potrafi lub być może nie chce przeznaczyć kilku, może kilkunastu tysięcy złotych, żeby naprawić ewidentnie uszkodzoną nawierzchnię prezentacyjnej ulicy na Rynku Zygmunta Augusta?Data dodania komentarza: 17.04.2025, 21:25Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta AugustaAutor komentarza: Oddajcie 90tkęTreść komentarza: Do tej pory ci ludzie poruszali się skrajem drogi i ograniczenia nie było. Teraz ruch pieszych i rowerzystów został odseparowany od jezdni i stąd w "nagrodę" sześćdziesiątka? Zupełnie bez tolku i refleksji.Data dodania komentarza: 17.04.2025, 16:36Źródło komentarza: Problem z ograniczeniem prędkościAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Mentezowcy szykują się do kolejnej "debaty", to i argumenty potrzebne..Data dodania komentarza: 17.04.2025, 16:26Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta AugustaAutor komentarza: oolooTreść komentarza: Jak ktoś chce szaleć, to mu znaki nie przeszkadzają. A tak w ogóle znak przedstawia Romka z Jarozbawem na wakacjach..Data dodania komentarza: 17.04.2025, 16:24Źródło komentarza: Problem z ograniczeniem prędkościAutor komentarza: JSTreść komentarza: Codziennie przejeżdżam tamtędy rowerem albo z rodzicami autem i te dziury są jak pułapki.Data dodania komentarza: 17.04.2025, 15:40Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta AugustaAutor komentarza: AdrianTreść komentarza: Pan Masie... który to robił powinien dostać za tą kostke i popsute samochody 20 lat więzienia na Syberii.Data dodania komentarza: 17.04.2025, 13:01Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta AugustaAutor komentarza: kierowcaTreść komentarza: Pretensje do Jarka i Darka.Data dodania komentarza: 17.04.2025, 11:59Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta AugustaAutor komentarza: Tadeusz JaworskiTreść komentarza: więcej ciężkiego sprzętu wojskowego i będzie miasto miał co robić.Data dodania komentarza: 17.04.2025, 11:17Źródło komentarza: Uszkodzona nawierzchnia na Rynku Zygmunta Augusta
Reklama