Budowa nowej obwodnicy Augustowa wzbudza wiele emocji wśród mieszkańców miasta. I nie tylko, bo dzwonią do nas nawet augustowianie, którzy wyemigrowali do innych miast zaniepokojeni planem przeprowadzenia tej inwestycji.
-To jakieś kuriozum ta obwodnica. Do czego ona ma służyć? Już mamy obwodnicę, wywalczoną po 15 latach i jest ona wystarczająca. Tyle zrobiliśmy, żeby tiry zniknęły z naszego pięknego miasta, a teraz znowu może dojść do ich powrotu. Niejasne są te wszystkie warianty nowej obwodnicy. Część trasy będzie przebiegać przez tereny miejskie, a w innych propozycjach droga ma wieść przez przepiękne tereny zielone. To jakiś absurd -mówią nasi Czytelnicy.
Podobnego zdania, jak wynika, z przeprowadzanej obecnie na naszej stronie dziennikpowiatowy.pl ankiety, są inni mieszkańcy. W ankiecie zatytułowanej „Czy obwodnica jest potrzebna mieszkańcom miasta?” uzyskaliśmy odpowiedź, że nie. Tak więc nowa inwestycja nie jest zbyt oczekiwana przez mieszkańców.
Trzy warianty do oceny
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku, która ma realizować inwestycję pod koniec ubiegłego roku poinformowała, że do analizy zostały wybrane trzy warianty obwodnicy Augustowa, w tym wariant samorządowy, zaproponowany przez burmistrza. O dokładny przebieg trzech proponowanych tras zapytaliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Warianty nazwano W1, W2 i W3. Wariant W3 jest propozycją burmistrza.
-Warianty W1 i W2 przebiegają między miastem Augustów a jeziorem Sajno. Na początku korytarze przecinają Kanał Augustowski, by w ok. 2 km jeszcze raz zbliżyć się do niego. Na dalszym odcinku warianty się nie pokrywają, W1 wykorzystując istniejący pas drogowy krajowej szesnastki, biegnie bliżej zabudowań miasta Augustów. W obu wariantach występuje jednak skrzyżowanie z drogą nr 664 na Lipsk oraz skrzyżowanie ze starodrożem DK16. Warianty po przejściu nad linią kolejową wpinają się w istniejący przebieg drogi na Sejny. Wariant W3 rozpoczyna się w okolicy miejscowości Kolnica i w całości biegnie w oddaleniu od m. Augustów i jeziora Sajno. Przecina w swoim przebiegu linię kolejową i drogę wojewódzką DW664, następnie okrążając Jezioro Studzieniczne, przecina Kanał Augustowski i tworzy skrzyżowanie z DW672. Przebieg wariantu zakłada połączenie poprzez skrzyżowanie ze starodrożem DK16, a następnie łukiem wchodzi w istniejący przebieg DK16 -informuje Rafał Malinowski, Główny Specjalista ds. Komunikacji Społecznej białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zdaniem generalnej dyrekcji dróg wariant W3, czyli wariant burmistrza jest najmniej korzystny pod względem przyrodniczym.
-Wariant 3 jest mniej korzystny pod względem przyrodniczym, jednakże jest alternatywą dla wariantów 1 i 2, które zdają się być nieakceptowalne społecznie. Obecnie prowadzone są badania terenowe, czyli inwentaryzacja przyrodnicza wszystkich wariantów. Między innymi w oparciu o te badania zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza wielokryterialna oddziaływania poszczególnych wariantów na środowisko. Analiza ta umożliwi wyłonienie wariantu najbardziej korzystnego ze względów społecznych, technicznych i środowiskowych, który zostanie wskazany jako wariant rekomendowany przez inwestora we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Na dzień dzisiejszy nie ma możliwości wskazania, który z wariantów ma największe szanse realizacyjne -informuje Rafał Malinowski.
Otrzymujemy informacje od naszych Czytelników o rozpoczęciu badań w postaci elektropołowów na jeziorze Serwy w terminie od maja do końca sierpnia tego roku, które są związane z budową obwodnicy Augustowa.
-Potwierdzamy, że od września 2020 r. w rejonie wszystkich analizowanych wariantów przebiegu obwodnicy trwają badania zasobów przyrodniczych mające na celu określenie stanu istniejącego i ocenę potencjalnego oddziaływania inwestycji. Elektropołowy są jedną z powszechnie stosowanych metod inwentaryzacji ryb i minogów. Metoda ta będzie stosowana również w przypadku obwodnicy Augustowa. Na każdym akwenie wodnym odbędą się jednorazowe elektropołowy w terminie 01.05.-31.08.2021 -wyjaśnia Rafał Malinowski. -Przed rozpoczęciem elektropołowów uzyskane zostanie stosowne, wymagane prawem zezwolenie na wykonywanie tego rodzaju czynności. Badania będą realizowane również w rejonie jeziora Serwy gdzie przebiega wariant 3. Wszystkie warianty są obecnie w równym stopniu analizowane i brane pod uwagę do ewentualnej realizacji. Wariant rekomendowany do realizacji zostanie wyłoniony po analizy wielokryterialnej.
Burmistrz broni swojej koncepcji
Zapytaliśmy Mirosława Karolczuka, jak ocenia wszystkie warianty i jakie kroki podejmą władze Augustowa, jeśli zostanie wybrany niekorzystny przebieg trasy.
-Jako burmistrz Augustowa zaproponowane warianty oceniam tylko i wyłącznie przez pryzmat ich wpływu na nasze miasto i mieszkańców. Wiemy już, że plan budowy drugiej obwodnicy Augustowa musi zostać zrealizowany. To wynika z unijnych dyrektyw i nie da się tego uniknąć. Teraz walczymy o to, żeby wybrany do realizacji wariant nie oznaczał powrotu tirów do miasta. Właśnie dlatego przeprowadziliśmy urzędową analizę trzech opcji przebiegu obwodnicy -wyjaśnia Mirosław Karolczuk, burmistrz Augustowa.
Burmistrz dodaje, że według analizy magistratu najlepszy dla miasta jest wariant samorządowy. -Wynik naszej pracy jeszcze dobitniej wskazuje, że jedynie wariant W3 zapewnia mieszkańcom bezpieczeństwo i komfort życia w Augustowie. Opcja nr 3 to dokładnie ta, którą kilka miesięcy temu zaproponowałem mieszkańcom oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To rozwiązanie nie posiada istotnych wad, oczywiście będzie wymagało ingerencji w tereny leśne, ale w stopniu, który nie zagraża całemu ekosystemowi. W ostatnich rozmowach z GDDKiA pojawiły się także nowe czynniki, które moim zdaniem wykluczają warianty W1 i W2. W wariancie W1 występują 2, a w wariancie W2 mamy 3 przejazdy kolejowe do usunięcia. Dotyczy to bardzo ważnych z punktu komunikacyjnego miasta przejazdów m.in.: w ciągu ul. Turystycznej oraz przejazdu przy kolejowym przystanku osobowym Augustów Port. Usunięcie przejazdu w ciągu ul. Turystycznej odcięłoby dzielnicę Lipowiec od pozostałej części miasta, a ze względu na położenie linii kolejowej nr 40 brak jest możliwości na wykonanie innego przejazdu.
Mirosław Karolczuk podkreśla, że taka sytuacja wiązałaby się z koniecznością skorzystania z przejazdu wiaduktem drogowym i dłuższą drogą krajową, aby mieszkańcy Lipowca mogli dostać się do centrum miasta.
-Usunięcie przejazdu przy przystanku „Augustów Port” odetnie dojazd do niego, a także do dużego ośrodka wypoczynkowego oraz do prywatnych działek. -tłumaczy burmistrz. -Co więcej, wybór wariantu W1 i W2 wiązałby się z wszystkimi, wcześniej omawianymi problemami. Mowa tu o zablokowaniu lub przynajmniej istotnym utrudnieniu dostępu do terenów rekreacyjnych nad Jeziorem Sajno, zbliżenie się dróg o dużym natężeniu ruchu do terenów, na których znajdują się domy jednorodzinne, budynki wielorodzinne i ośrodki wypoczynkowe. Trasa o dużym natężeniu ruchu przebiegałaby także przez zabytkową śluzę Kanału Augustowskiego w Przewięzi, w pobliżu Sanktuarium w Studzienicznej, a w perspektywie długoterminowej obwodnica może negatywnie wpłynąć na złoże borowiny. Reasumując, zaproponowany przeze mnie wariant omijający Augustów szerokim łukiem, nazwany obecnie wariantem W3, jest najlepszym rozwiązaniem dla mieszkańców Augustowa. Dodatkowo zwracam uwagę na kwestię nieuchronności powstania obwodnicy Augustowa dostosowanej dla ruchu ciężkiego. Wynika to z zobowiązań międzynarodowych Polski oraz ze względów militarnych. Już w tym roku GDDKiA podjęła działania w zakresie dostosowania DK16 do ruchu samochodów ciężarowych i ogłosiła, że modernizowany będzie 25-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 (Głęboki Bród - granica państwa w Ogrodnikach).
Burmistrz zaznacza, że kwestia wariantu przebiegu obwodnicy Augustowa wymaga jednomyślności w augustowskim środowisku lokalnym.
-Augustów musi mówić w tej sprawie jednym głosem. Dotyczy to zarówno radnych, władz miejskich, powiatowych jak i mieszkańców. Nie czas na bezprzedmiotowe dyskusje, gdy do miasta mogą wrócić TIRy. Apeluję o poparcie jedynej bezpiecznej dla miasta propozycji przebiegu obwodnicy Augustowa. Brak zdecydowanych działań spowoduje, że po zakończeniu dostosowywania pozostałego odcinka trasy do ruchu ciężkiego, TIRy będą przejeżdżały przez miasto -apeluje Mirosław Karolczuk. -Nie możemy dopuścić do tej tragedii. Walczę o to, by to właśnie moja propozycja została wybrana do realizacji.
Społecznicy są przeciw
O skomentowanie argumentów burmistrza, jak i całej planowanej inwestycji poprosiliśmy Leszka Cieślika ze Społecznego Komitetu Przeciwko Budowie Obwodnicy Augustowa i radnego miejskiego Kolacji Obywatelskiej.
-Jesteśmy przeciwni wszystkim trzem wariantom planowanej obwodnicy Augustowa. Uważamy jako Koalicja Obywatelska i jako komitet protestacyjny, że uruchomienie na drodze nr 16 od Augustowa do Ogrodnik ruchu ciężarowego nie jest w interesie mieszkańców miasta, ale i też regionu. Ze względu na to, że ta trasa biegnie przez środek Puszczy Augustowskiej, ruch ciężarowy jest zagrożeniem dla środowiska naturalnego, a przede wszystkim dla spokojnego ruchu turystycznego na tym terenie. To jest istota naszego stanowiska -mówi Leszek Cieślik. -Nie będę polemizował z argumentami burmistrza. To nie chodzi o to. Nie jesteśmy przeciwni modernizacji drogi nr 16, bo to naturalne, że należy to zrobić, ale nam chodzi o to, by nie jechały nią tiry. Jest budowana Via Baltica, która w całości zabierze ten ruch tranzytowy. Popieramy z całej siły ewentualną rozbudowę drogi Białystok-Raczki. To jest nasza przyszłość i rozwiązanie problemów ruchu w naszym województwie. Sam pomysł modernizacji szesnastki jako jednojezdniowej dla ruchu tirów jest niedorzeczny.
Najbliższe działania w sprawie obwodnicy
Jak informuje generalna dyrekcja dróg w Białymstoku w kwestii inwestycji polegającej na budowie obwodnicy Augustowa zostały zakończone prace nad Uproszczonym Studium Korytarzowym oraz nad Analizą i Prognozą Ruchu.
-Obecnie opracowywany jest etap I studium i prowadzona jest roczna inwentaryzacja przyrodnicza -informuje Rafał Malinowski. -Opracowanie etapu I planowane jest na IV kwartał 2021 roku, złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu rekomendowanego ma odbyć się II kwartale 2022 roku, a jej otrzymanie planujemy na IV kwartał 2022 roku. Opracowanie etapu II ma nastąpić w II kwartale 2023 roku. Ogłoszenie przetargu na inwestycję w systemie projektuj i buduj przewidywane jest na III kwartał 2024,a podpisanie umowy z wykonawcą na I kwartał 2025 roku. Rozpoczęcie prac budowlanych przewidywane jest na 2026, a ich zakończenia na rok 2028
Spotkania informacyjne i konsultacyjne związane z budową zaplanowano na przełom pierwszego i drugiego kwartału tego roku.
W przyszłym tygodniu będziemy pisać o projekcie przebudowy trasy Białystok-Raczki.
Napisz komentarz
Komentarze