-Wiadomo, że im większa świadomość osób starszych co do sposobu działania oszustów, tym mniej oszukanych. Z myślą o bezpieczeństwie seniorów, komenda wojewódzka wdraża kolejną odsłonę projektu realizowanego przy współpracy między innymi z Narodowym Bankiem Polskim– pod nazwą "Akademia Seniora II" –poinformował komisarz Paweł Jakubiak, oficer prasowy augustowskiej policji.
Podczas czwartkowego spotkania studenci dowiedzieli się zatem wielu ciekawych rzeczy o tym jak działają oszuści. Tradycyjnie na ofiary wybierają osoby starsze i układając różne historie, telefonicznie nakłaniają je do przekazywania pieniędzy. Schemat działania jest cały czas modyfikowany. Oszuści podają się za wnuczków będących w nagłej potrzebie związanej z chorobą czy naprawą samochodu. Teraz coraz częściej przedstawiają się jako funkcjonariusze publiczni –głównie policjanci. Dla zobrazowania tematu, uczestnicy spotkania mogli wysłuchać symulowanych rozmów telefonicznych z potencjalnymi oszustami.
-Po przysłuchaniu się rozmowie z której wynikało, że do kobiety dzwoni jej wnuczek, wiedziałam, że ja bym na coś takiego nie dała się nabrać –powiedziała jedna z uczestniczek spotkania. – Jednak, gdy odtworzono dalszą część rozmowy, do której włączył się „policjant”, nie byłam już taka pewna.
Goście spotkania podkreślali, że oszuści zawsze grają na emocjach.
-Dlatego, gdy odbierzecie taki telefon prosimy, żebyście do rozmowy podeszli spokojnie. Tym bardziej jeżeli w grę wchodzą pieniądze. Sprawdźcie, czy rzeczywiście rozmawiacie z wnuczkiem. Wówczas, gdy przebywa w Polsce, zapytajcie jak mu się żyje np. w Turcji. Jeżeli rozmówca powie, że w Turcji jest wspaniale, będziecie już wiedzieli z kim macie do czynienia –zaznaczał st. sierżant Łukasz Moniczewski, policyjny psycholog z komendy wojewódzkiej. –Pamiętajcie też o tym, że policja w żadnym wypadku nie może prosić was o pieniądze. Tę niewiedzę właśnie bardzo często wykorzystują oszuści podający się za stróżów prawa.
Podczas spotkania mówiono także o kampanii społecznej „Ja pamiętam … A TY?”. Jej głównym założeniem jest uwrażliwienie społeczeństwa na osoby starsze, szczególnie te z zanikami pamięci, samotnie mieszkające. Troska o ich bezpieczeństwo to obowiązek nas wszystkich –członków rodziny, znajomych, sąsiadów.
Seniorzy z uwagą przysłuchiwali się też przedstawicielowi Narodowego Banku Polskiego, który poruszył temat bezpieczeństwa w finansach oraz prelekcji przedstawiciela Urzędu Komunikacji Elektronicznej Delegatury w Białymstoku, który przedstawił założenia kampanii "Sprawdzaj co podpisujesz”. Ten ostatni zwrócił szczególną uwagę na zawieranie i przedłużanie umów telefonicznych.
Miejmy nadzieję, że po tym bogatym w informacje spotkaniu, obecni na nim seniorzy, nie dadzą się łatwo nabrać oszustom i cenne wskazówki przekażą swoim znajomym.
Napisz komentarz
Komentarze