W województwie podlaskim wiele firm już skorzystało ze wsparcia, jakie dają programy Polska Wschodnia i regionalny województwa podlaskiego, by móc swoje produkty i usługi zaoferować na rynkach międzynarodowych. Pomoc obejmowała dofinansowanie między innymi innowacji, których efektem było stworzenie takiego produktu czy usługi, które zyskałyby możliwość eksportu. Firmy mogły też przeprowadzać inne działania, by wejść na rynki zagraniczne. Z pomocy funduszy Polski Wschodniej skorzystała firma Monrol Ekologiczne Zrębki Wędzarnicze w Mońkach, produkująca kawałki drewna do wędzenia wędlin czy serów.
– Właśnie otrzymaliśmy dotację, którą przeznaczymy na przeprowadzenie gruntownej analizy rynku międzynarodowego – mówi Ireneusz Skiepko, prezes Monrolu. – Cieszymy się z tego wsparcia, bo ba-dania rynku są bardzo kosztowne i zwyczajnie nie byłoby nas stać na takie przedsięwzięcie. Wiele przedsiębiorstw robi to na tzw. czuja, a to nie przynosi dobrego efektu. Dogłębna analiza pozwoli nam sprawdzić, czy będziemy konkurencyjni i czy należy podjąć kroki, by sprzedawać nasze wyroby za granicą. Mamy też zamiar ponownie ubiegać się o wsparcie unijne, które chcemy przeznaczyć na wprowadzenie naszego produktu na rynek międzynarodowy.
Ireneusz Skiepko podkreśla, że pomoc unijna jest bezcenna i ma nadzieję, że dzięki niej jego firma pozyska nowych kontrahentów i zaistnieje globalnie, a tym samym rozwinie swoją działalność.
Pomoc mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom w poprzedniej perspektywie finansowej funduszy unijnych oferował również regionalny program województwa podlaskiego. Wiele firm z Podlaskiego mogło pokazać swoje produkty na międzynarodowych targach, a tym samym zdobyć szansę na podbój zagranicznych rynków. Z dotacji skorzystało ponad 50 przedsiębiorców.
Most do międzynarodowych rynków
Ogromne wsparcie dla przedsiębiorców planuje stworzyć Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która przygotowuje Projekt Polskich Mostów Technologicznych. Ta platforma ma służyć wspomaganiu firm produkujących już innowacyjne produkty promowane na rynkach międzynarodowych. Pomoc obejmować będzie szkolenia, doradztwo oraz dotacje na zakup różnego rodzaju usług. Przewidziane są szkolenia, które pomogą przedsiębiorcy opracować strategię marketingową i skutecznie działać na rynku zagranicznym. Firmy będą mogły także otrzymać pieniądze na zakup usług konsultingowych, marketingowych, prawnych oraz z zakresu ochrony praw własności przemysłowej. Za środki z funduszy można także opracować i przetestować strategię sprzedaży. Korzyści dla przedsiębiorstw mają być ogromne. Należy tu wymienić nie tylko możliwość skorzystania z usług doświadczonych mentorów i ekspertów, ale także udział w wydarzeniach międzynarodowych. Podczas takich eventów przedsiębiorcy będą mogli spotkać się z potencjalnymi inwestorami, klientami i partnerami biznesowymi. Wsparcie dotyczy też asysty mającej pomóc w wyborze wykonawców usług, nadzoru nad przebiegiem współpracy z wykonawcami czy w poszukiwaniu i nawiązywaniu kontaktów z kontrahentami.
Największym plusem Polskich Mostów Technologicznych będzie możliwość dostępu do najnowocześniejszych rozwiązań w danej branży i włączenie produktów przedsiębiorstwa do światowych sieci produkcyjnych i dystrybucyjnych. Z tego wsparcia skorzystać będą mogli przede wszystkim mikro-, mali i średni przedsiębiorcy z obszaru Polski Wschodniej reprezentujący branże o wysokiej technologii i działający nie krócej niż rok przed wzięciem udziału w projekcie.
Wspierają marki za granicą
Dla przedsiębiorców są także konkursy z programu Inteligentny Rozwój wspierające promocję marek produktowych jak Go to Brand. Dofinansowanie mogą otrzymać firmy uczestniczące w branżowych programach promocji, których celem jest promowanie marek wyrobów czy usług mających szanse stać się rozpoznawalnymi za granicą. Pod uwagę będą też brani przedsiębiorcy, którzy biorą udział w promowaniu Marki Polskiej Gospodarki. Wsparcie otrzymają głównie branże o wysokim potencjale konkurencyjnym i innowacyjnym. Z pozyskanych funduszy przedsiębiorstwa będą mogły między innymi pokryć koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego na międzynarodowych targach lub wystawach. Z dotacji będzie można sfinansować koszty rezerwacji miejsca wystawowego, opłaty rejestracyjnej poniesionej nawet na rok przed złożeniem wniosku o pomoc. Fundusze mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów reklamy w mediach targowych, udziału w seminariach, konferencjach i kongresach. Przedsiębiorcy mogą też sfinansować organizację pokazów czy prezentację marki. Konkurs pod hasłem „Wsparcie przedsiębiorców uczestniczących w branżowych i ogólnych programach promocji” ma ruszyć w przyszłym roku. Informacje na ten temat należy śledzić na stronie internetowej www.poir.gov.pl.
Napisz komentarz
Komentarze