- Droga łącząca Augustów z Białymstokiem, według pierwotnych założeń miała być drogą ekspresową. Mówię o planach z lat 2005 - 2007. Projekt zmieniono w 2009 roku. W głównych wariantach dla budowy drogi Via Baltica, została przewidziana droga S61 przez Łomżę. Siłą rzeczy tam skierowana została uwaga na prace przygotowawcze. Droga przez Łomżę jest potrzebna, ale należało zrobić tak, aby odcinek z Augustowa do Białegostoku też był drogą ekspresową - dokonał analizy źródła problemu sekretarz stanu w MSWiA.
- Miliard 830 milionów, to kwota, która była zaprogramowana przez Unię Europejską na ten pierwszy odcinek z Białegostoku do Augustowa. Ta kwota została później odebrana i przeniesiona na inne inwestycje. Gdyby trzymano się pierwotnego projektu, jestem przekonany, że już dziś mielibyśmy drogę kategorii S, czyli dwupasmową z Augustowa do Białegostoku. Tego nie ma, po zmianach ta droga została drogą krajową. W obecnych planach odziedziczonych po poprzednim rządzie, jest droga dwa plus jeden, czyli jednojezdniowa w obie strony z fragmentami gdzie będzie drugi pas do wyprzedzania. Jest to rozwiązanie niedobre, krzywdzące, bo oznacza, że Augustów, jako miasto turystyczne i uzdrowiskowe, nie będzie miało nowoczesnego, ekspresowego połączenia ze stolicą województwa. Dlatego warto podjąć inicjatywę przywrócenia projektu drogi ekspresowej pomiędzy Augustowem i Białymstokiem. Podejmijmy ją wspólnie. Ja będę robił wszystko, jako lokalny poseł i członek rządu, żeby wrócić do pierwotnych planów. Dyskusje są zawsze niełatwe, każdy teren ma swoją wizję, swoje interesy. Trzeba wypracować rozwiązanie racjonalne, najrozsądniejsze. W moim mniemaniu to pierwotne rozwiązanie jest najlepsze - kontynuuje wiceminister Spraw Wewnętrznych i Administracji, podając ważne informacje dotyczące innego celu wybudowania problematycznej inwestycji.
- Droga ekspresowa pomiędzy Augustowem i Białymstokiem, mogłaby pełnić również rolę łącznika pomiędzy dwoma transeuropejskimi korytarzami: Via Baltica i Via Carpatia. Realizowany obecnie przebieg drogi przez Knyszyn jest znacznie dłuższy. Gdyby wybierać dzisiaj, wydaje mi się, że powinno się powrócić do idei budowy drogi na linii Białystok - Augustów. Chodzi o to, że coś musi być priorytetem. Niedługo trzeba będzie podjąć sprawy kolei. Teraz trwają prace nad ustanowieniem koncepcji przebiegu, a zwłaszcza planu inwestycyjnego na kolei podczas najbliższych lat. Tu znowu należy podjąć walkę, by Augustów nie był wykluczony z przyszłościowego nowoczesnego połączenia kolejowego. Jeżeli do Augustowa za kilka lat nie dojedzie się dobrą drogą kolejową, funkcje turystyczne i uzdrowiskowe staną pod dużym znakiem zapytania – zakończył J. Zieliński.
Napisz komentarz
Komentarze