Mieszkańcy województwa podlaskiego od kilku lat domagają się budowy drogi ekspresowej na trasie Białystok -Augustów. O inwestycję zabiegają także podlascy samorządowcy i parlamentarzyści. Na temat przebudowy trasy na dwujezdniową wypowiada się Jacek Niedźwiedzki, Poseł na Sejm z Koalicji Obywatelskiej.
-Opracowana właśnie analiza układu drogowego w województwie podlaskim i warmińsko- mazurskim jest pokłosiem wcześniejszych decyzji. Mowa tu o planach budowy drogi ekspresowej biegnącej przez Knyszyn. Komisja Europejska już jakiś czas temu uznała, że realizacja dwóch niemal równoległych tras szybkiego ruchu, czyli Ełk-Białystok i Augustów -Białystok na tym terenie, jest nieracjonalna. Istotny czynnik odgrywają tu walory ekologiczne Biebrzańskiego Parku Narodowego -wyjaśnia poseł Jacek Niedźwiedzki. -Drogą z Suwałk do Białegostoku już w tym roku będzie można jednak dojechać sprawniej. Oddane do użytku będą bowiem obwodnice Sztabina i Suchowoli. Trzeba też podkreślić, że zmalał ruch pojazdów ciężarowych na tej trasie. Najbardziej cieszy to, że jest determinacja rządu, aby szybka i bezpieczna trasa Augustów – Białystok jednak powstała. Została podjęta decyzja, że ma to być dwupasmowa droga do Białegostoku i z powrotem. Na pewno poprawi to bezpieczeństwo na tej trasie i skróci czas dojazdu do stolicy naszego województwa.
Droga Białystok-Augustów: dwujezdniowa trasa zamiast "ekspresówki" – decyzje i plany
Droga będzie modernizowana, ale nie będzie miała statutu drogi ekspresowej. O szczegółach i przyszłości tej inwestycji na antenie Polskiego Radia Białystok mówił niedawno Wojciech Borzuchowski, dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Wyjaśniał, że na trasie Białystok -Augustów powstanie droga dwujezdniowa, z pasem dzielącym, jednak nie będzie ona „ekspresówką”. Trasa jest kontynuacją Via Carpatii i w związku z tym będzie ujednolicona pod względem parametrów technicznych. Takie rozwiązanie jest efektem rozmów z Komisją Europejską, która narzuciła pewne kwestie związane z oceną środowiskową. Z najnowszych informacji wynika, że zapadła decyzja żeby budować drogę dwujezdniową, która nie będzie „eską”. To oznacza, że na wyremontowanej trasie będzie można rozwinąć prędkość pojazdów do 100 km/h, a nie do 120 km/h, jak to jest w przypadku drogi ekspresowej. Białostocka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obecnie jest na etapie przygotowania programu inwestycyjnego i zamierza uzyskać jego zatwierdzenie do 30 kwietnia tego roku. To pozwoli w końcówce kwietnia ogłosić przetarg na prace przygotowawcze tego przedsięwzięcia. Inwestycja może zakończyć się do 2034 roku. Obecnie na trasie Białystok -Augustów trwają prace przy budowie obwodnic Suchowoli, Sztabina i Białobrzegów. Budowane obwodnice mają przyjęte takie rozwiązania techniczne, które pozwolą na spełnienie wymogów dla trasy dwujezdniowej.
Napisz komentarz
Komentarze