Skierowaliśmy pytania do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zapytaliśmy o kontrolę paliw, która w 2023 roku wykryła te nieprawidłowości.
Czego dotyczą nieprawidłowości wykryte na tej stacji i jakie konsekwencje mogą mieć dla kierowców?
-Badania laboratoryjne próbek oleju napędowego wykazały nieprawidłowości dotyczące parametru stabilności oksydacyjnej. Długotrwałe stosowanie takiego paliwa powoduje powstawanie osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania. Może to prowadzić do m.in. zatykania filtrów paliwa i zanieczyszczenia zaworów wlewowych, zaburzając proces wtrysku paliwa. Kwaśne produkty utleniania przyczyniają się do degradowania elementów silnika, powodując zwiększoną korozję oraz szybkie niszczenie różnego rodzaju uszczelnień.
Czy kontrola była przeprowadzona też na stacjach w Augustowie i Frąckach należących do tego przedsiębiorcy?
-Stacja w Suwałkach została wylosowana do kontroli w ramach monitoringu jakości paliw. Stacja paliw w Augustowie była kontrolowana w 2016, 2018, 2019, 2021 roku i wyniki były pozytywne. Stacji paliw we Frąckach dotychczas nie kontrolowano.
Czy z uwagi na wykryte nieprawidłowości przedsiębiorcy grożą jakieś konsekwencje lub czy UOKiK ma zamiar podjąć w tej sprawie dalszą procedurę?
-Zakwestionowane paliwo zostało wycofane z obrotu przez Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Białymstoku. Ponadto zgodnie z art. 31 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, wprowadzanie do obrotu paliw ciekłych niespełniających wymagań jakościowych jest przestępstwem, więc sprawa została skierowana do prokuratury. Przedsiębiorca został również obciążony kosztami badań laboratoryjnych próbek paliwa.
Czy kierowcy korzystający z usług stacji, na której wykryto nieprawidłowości, mogą dochodzić praw, roszczeń, odszkodowań lub podjąć inne związane z tym działania?
-Wyniki kontroli odnoszą się do partii paliwa, z której zostały pobrane próbki do badań laboratoryjnych. Jeżeli konsument zakupił paliwo z tej partii, może złożyć reklamację u przedsiębiorcy. W przypadku jej odrzucenia o pomoc w dochodzeniu swoich roszczeń należy zwrócić się do rzecznika konsumentów lub do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej z wnioskiem o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich.
Napisz komentarz
Komentarze