Jaz Augustów to bardzo istotny obiekt chroniący miasto i okolice przed podtopieniami. Reguluje dopływ z jeziora Necko do jeziora Sajno i tworzy rezerwę retencyjną Kanału Augustowskiego na odcinku Augustów-Dębowo. Remont jazu rozpoczął się w kwietniu tego roku. Jak zdradza Joanna Szerenos -Pawilcz, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Wód Polskich, prace remontowe przebiegają zgodnie z planem.
-Rozebrano już zabezpieczenie skarp, odbudowano oczep lewy, ścianki szczelne na dolnej wodzie. Zdjęto pomost roboczy, wyremontowano ściany przęseł jazu. Wykonano nowe schody skarpowe, techniczne. Trwa naprawa poszuru i układanie kamienia. Do montażu przygotowywane są zasuwy i mechanizmy. Prawa strona jest w trakcie realizacji -informuje Joanna Szerenos -Pawilcz.
Przeszłość i przyszłość: modernizacja jazu a zachowanie dziedzictwa
Całokształt prac obejmuje wymianę mechanizmów zamknięć głównych jazu oraz zasuw, remont konstrukcji obiektu i jego elementów betonowych, powstanie nowych schodów zejściowych na skarpach, odbudowę pomostu roboczego, wykonanie ubezpieczeń skarp z płyt betonowych, odbudowanie oczepu ścianki i wykonanie drenażu pod płytami.
-Inwestycja zapewni właściwe sterowanie jazem oraz przywróci go do pełnej sprawności technicznej. Koszt zaplanowanego remontu oszacowano na blisko 5 mln złotych. Planowany termin zakończenia prac został wyznaczony na koniec listopada 2023 roku -mówi Joanna Szerenos -Pawilcz. -Kanał Augustowski stanowi perłę wśród szlaków wodnych Europy, dlatego inwestycje na nim są dla Wód Polskich priorytetem. Zwłaszcza, że z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród turystów, jak i motorowodniaków oraz kajakarzy. Rekordowym wśród liczby prześluzowanych jednostek był rok 2020, w którym różnicę poziomów wody na śluzach Kanału Augustowskiego pokonało ponad 46 tysięcy jednostek. W 2021 jak i 2022 roku prześluzowanych zostało ponad 30 tysięcy obiektów. Kanał Augustowski stawia przed nami ogromne wyzwanie. Z jednej strony konieczne są inwestycje, które poprawiają bezpieczeństwo i jakość żeglugi, z drugiej musimy mieć na względzie, że mamy do czynienia z zabytkiem. PGW Wody Polskie dokłada więc wszelkich starań, aby zabytkowa droga wodna utrzymana została w należytym stanie a jednocześnie dba, aby skarb inżynierii hydraulicznej został zachowany dla przyszłych pokoleń.
Napisz komentarz
Komentarze