Celem realizacji programu było zapewnienie interdyscyplinarnego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, umożliwiającego objęcie specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodzinę. Program skierowany został do dzieci od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej. W programie brały udział rodziny z dziećmi zamieszkałe na terenie Powiatu Augustowskiego. Pomocą specjalistyczną objętych zostało 21 dzieci. W sumie zrealizowano 180 godzin terapeutycznych w tym 24 godziny przeznaczono na konsultacje i spotkania z rodzicami. Dzieci korzystały z pomocy: fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej. Zajęcia prowadzone były przez ośmiu specjalistów:
- Fizjoterapeuta - zajęcia fizjoterapii
- Psycholog – zajęcia indywidualne z psychologiem
- Pedagog – terapia pedagogiczna, Trening Umiejętności Społecznych
- Pedagog – terapia pedagogiczna
- Tyflopedagog - trening widzenia
- Neurologopeda - terapia logopedyczna
- Terapeuta SI – Terapia Integracji Sensorycznej
- Terapeuta – Sensoplastyka
Wszechstronne i różnorodne oddziaływania zapewniły dzieciom niepełnosprawnym oraz zagrożonym niepełnosprawnością dostęp do zwiększonej pomocy w wyrównywaniu deficytów rozwojowych. Podjęcie większej ilości działań stymulujących dziecko we wczesnym etapie jego rozwoju przyczyniło się do poprawy jego funkcjonowania społeczno – emocjonalnego. Ilość zrealizowanych godzin dla każdego dziecka została dobrana indywidualnie w konsultacji z rodzicami, mając na uwadze możliwości dostosowania godzin pracy do możliwości organizacyjnych rodziców, ich pracy zawodowej, co w rezultacie miało na celu dostosowanie ilości godzin do możliwości psychofizycznych konkretnego dziecka. Dzieci były zapisywane do programu w takcie okresu trwania programu. Pomocą zostały objęte dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z autyzmem, słabo słyszące, słabo widzące, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją, z dziecięcym porażeniem mózgowym oraz dzieci zagrożone niepełnosprawnością ze względu na deficyty w rozwoju mowy oraz wady genetyczne.
Dodatkowa ilość godzin różnorodnych zajęć i terapii realizowanych przez specjalistów w ramach programu „Za Życiem” przełożyła się na następujące efekty:
a) wcześniejszego wykrycia i likwidowania oraz korygowania zaobserwowanych u dziecka nieprawidłowości w rozwoju,
b) zwiększenia efektywności pracy, dzieci stały się bardziej śmiałe i chętne do współpracy, nabrały zaufania do specjalistów, pozostawały bez rodziców na zajęciach,
c) systematyczne zajęcia pozwoliły na nawiązanie relacji terapeutycznej, utrwalenie materiału, wprowadzenie nowych treści programowych, na bieżąco ich korygowanie oraz w przypadku dzieci
z autyzmem powtarzalne schematy, w przewidywalnym otoczeniu, w konkretnej kolejności, z konkretnymi pomocami dydaktycznymi,
d) usprawnianie percepcji wzrokowej (spostrzegawczość, analiza i synteza wzrokowa) oraz funkcji angażujących myślenie i uczenie się (pamięć, uwaga),
e) zwiększanie samodzielności dzieci oraz stopniowe pokonywanie napotykanych trudności,
f) zajęcia z dziećmi oraz dzielenie się informacjami o funkcjonowaniu i czynionych przez dzieci postępach pozwalało na zbudowanie zaufania specjalista – rodzic , co z kolei wiązało się z zadawaniem przez rodziców pytań do zajęć, dzieleniu się swoimi doświadczeniami , ale również lękami i obawami np. co do dalszego rozwoju i funkcjonowania w szkole ich dziecka,
g) bazując na zdobytym zaufaniu rodzice na bieżąco dzielili się informacjami na temat pojawiających się, czasami niepokojących ich, zachowań u swojego dziecka w domu oraz przedszkolu ,
h) szybkie wychwycenie tych zachowań pomogło zastosować konkretne strategie zaradcze do zastosowania w domu rodzinnym dziecka,
i) rozmowy z rodzicami i ich otwartość w dzieleniu się troskami wpływało na wspólne rozważania
( specjalista – rodzic) o dalszych szkolnych losach ich dzieci,
Uczestniczenie dzieci w zajęciach terapeutycznych pozwoliło na wspólne wraz z rodzicami oddziaływanie na rozwój dziecka w kierunku wyrównywania jego deficytów w zakresie kompetencji komunikacyjnych, , umiejętności motorycznych, poprawie funkcjonowania poznawczego, społecznego oraz emocjonalnego, zwiększenie tolerancji na bodźce sensoryczne, poprawę sprawności i samodzielności.
Dzięki realizacji programu „ Za Życiem” Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Augustowie stała się ośrodkiem udzielającym wszechstronnej specjalistycznej pomocy dzieciom i ich rodzinom. Jest to doświadczenie, które pozytywnie wpływa na wizerunek poradni. Specjaliści pracujący dotychczas z dziećmi objętych działaniem OKRO zgodnie stwierdzają potrzebę systematycznego kontynuowania dotychczasowych oddziaływań terapeutycznych wobec dzieci. Rodzice dzieci korzystających ze wsparcia objętego programem mogli na bieżąco zgłaszać swoje uwagi i propozycje dotyczące jego realizacji.
Kontynuacja zajęć terapeutycznych w ramach programu „Za życiem” rozpocznie się od 9 stycznia do 31 grudnia 2023 . Do zrealizowania w tym okresie jest przewidzianych 600 godzin zajęć terapeutycznych. Rodzice i dzieci, którzy już uczestniczyli w zajęciach terapeutycznych otrzymają harmonogramy spotkań na styczeń 2023. Natomiast bardzo zapraszamy do zgłaszania się do programu osoby, które nie uczestniczyły a potrzebują wsparcia terapeutycznego dla swoich dzieci w wieku od 0 do momentu pójścia do szkoły ze względu na niepełnosprawność lub zagrożenie niepełnosprawnością. Stosowne wnioski można pobrać na naszej stronie www.poradniap-p.pl lub w sekretariacie do godz. 15.00 oraz wszelkich informacji można uzyskać pod nr telefonu 87 643 36 21.
Im wcześniej zauważymy problemy rozwojowe dziecka oraz udzielimy mu specjalistycznej pomocy, tym większa jest szansa na prawidłowy start w szkole. Program „Za życiem” umożliwia objęcie specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodzinę i daje szansę na indywidualne postępy we wszechstronnym rozwoju dzieci.
Napisz komentarz
Komentarze