Na początku grudnia dowiedzieliśmy się, że droga Via Carpatia będzie przebiegała przez Ełk i Knyszyn. Ta informacja oznaczała, że szanse na powstanie drogi ekspresowej z Białegostoku do Augustowa i Suwałk mocno zmalały, a perspektywa wykluczenia komunikacyjnego naszego miasta i powiatu stała się realna. Było to tym bardziej zaskakujące, że korzystne dla Augustowa rozwiązanie obiecał podczas niedawnej wizyty w Suwałkach prezes Jarosław Kaczyński.
Na szczęście droga Białystok-Augustów-Suwałki także ma być realizowana. Na wyjątkowe uznanie zasługują starania posła Jarosława Zielińskiego. To on od kilku lat z determinacją zabiegał o najkorzystniejszy dla nas scenariusz na forum plenarnym oraz w rozmowach gabinetowych, skutecznie przekonywał premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa Jarosława Kaczyńskiego.
Kiedy zapowiedziano upragnioną inwestycję, skontaktowaliśmy się z posłem z naszego okręgu.
-Rada Ministrów podjęła uchwałę o budowie drogi Białystok-Augustów-Suwałki do węzła w Raczkach w parametrach drogi ekspresowej. To bardzo dobra informacja dla mieszkańców naszego regionu, a w szczególności dla Augustowa i powiatu augustowskiego, bo bez niej tym terenom w przyszłości groziłoby wykluczenie komunikacyjne -ocenia poseł Jarosław Zieliński.
-Droga międzynarodowa Via Carpatia zgodnie z pierwotnymi założeniami miała przebiegać wzdłuż całej wschodniej granicy Polski, czyli również na tym odcinku. W 2016 roku zmieniono jej przebieg, przez co droga krajowa z Białegostoku do Augustowa i Suwałk nie była ujmowana w planach rządu jako droga ekspresowa. Początkowo byłem dosyć osamotniony w walce o zmianę tej decyzji, lecz później zaczęło popierać moje starania coraz więcej samorządowców, przedsiębiorców, transportowców, mieszkańców województwa podlaskiego oraz większość parlamentarzystów, choć niestety nie wszyscy. Dziękuję każdemu, kto zaangażował się w starania o budowę tej ważnej drogi ekspresowej -poseł nie ukrywa wielkiej radości i satysfakcji.
Zapowiadana inwestycja ucieszyła Leszka Cieślika. Były burmistrz Augustowa i obecny radny był parlamentarzystą, zasiadał w sejmowej komisji infrastruktury. Bardzo dobrze zna tę sprawę.
-Informacja o ujęciu w programie rządowym drogi ekspresowej Białystok-Suwałki-Augustów, jest niewątpliwie pozytywna dla naszego miasta i potęguje nadzieję, że zostanie zrealizowana. Spodziewałem się, że prędzej czy później to nastąpi. Oczywiście samo wpisanie inwestycji do programu nie przesądza o jej wykonaniu, gdyż zawsze może pojawić się bardziej priorytetowe zadanie np. w centralnej Polsce i będzie trzeba przekierować na nie środki. Dlatego chciałbym zapoznać się z harmonogramem zaplanowanych prac. Uważam, że zakładane do wykonania obwodnice np. Białobrzeg i Suchowoli, powinny być realizowane nawet w wariancie z jednym pasem drogi i nie należy unieważniać tych przetargów -tłumaczy były burmistrz Leszek Cieślik.
Poseł Jarosław Zieliński, będący głównym architektem sukcesu uważa, że droga z Białegostoku do Suwałk przez Augustów, musi być priorytetem. Jest to spowodowane wieloma czynnikami, związanymi nie tylko z komunikacją, ale również względami bezpieczeństwa. Tak istotnych dla obronności naszego kraju argumentów trudniej jest dopatrywać się w tzw. wariancie ełckim.
-Droga ekspresowa z Białegostoku do Augustowa i Suwałk powinna mieć charakter priorytetowy. Jest to najkrótsza trasa w ramach połączenia Via Carpatia do państw bałtyckich należących do NATO i Unii Europejskiej. W czasach coraz groźniejszego rosyjskiego imperializmu niezwykle istotny jest aspekt związany z bezpieczeństwem Polski i ta inwestycja będzie sprzyjała obronności naszego państwa -wyjaśnia poseł Zieliński, były wiceszef MSWiA.
-Argumentem przesądzającym o potrzebie jej budowy jest wysokie natężenie ruchu, największe spośród dróg ekspresowych prowadzących do przejść granicznych. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział kiedyś, że w pierwszej kolejności należy budować drogi tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Podzielam jego opinię i uważam, że mamy tu do czynienia dokładnie z taką sytuacją. Ta droga jest bez wątpienia najbardziej potrzebna w północno-wschodniej Polsce jako droga ekspresowa. Decyzja Rady Ministrów to wielka sprawa i ogromny sukces, który odczują w przyszłości mieszkańcy północno-wschodniej Polski, województwa podlaskiego i wszyscy którzy będą korzystać z tej drogi -twierdzi poseł Zieliński.
-Realizacja drogi na odcinku Białystok-Knyszyn-Ełk również jest potrzebna. Nikt tego nie kwestionuje, choć trudniej jest nadać jej rangę priorytetu równego z drogą S8. Ma ona inne funkcje w układzie komunikacyjnym o znaczeniu w większym stopniu regionalnym i krajowym niż międzynarodowym. Jej przebieg i możliwość wykorzystania w całym układzie drogowym musi być dokładnie zbadana i przeanalizowana pod kątem bezpieczeństwa i obronności Polski. Decyzja rządu z 13 grudnia 2022 roku przywraca racjonalną, oczekiwaną i uzasadnioną względami komunikacyjnymi, gospodarczymi, społecznymi i militarnymi sieć dróg szybkiego ruchu w północno-wschodniej Polsce -dodaje Zieliński, popierający korzystny dla nas przebieg.
Parlamentarzysta mówi, iż wybór alternatywnego korytarza przebiegu drogi jest niezrozumiały.
-O budowie dróg w Polsce i ich przebiegu powinien decydować polski rząd. Gdy przyjęta została koncepcja budowy drogi Via Carpatia, której trasę wyznaczono od Salonik w Grecji do Kłajpedy na Litwie wzdłuż całej wschodniej granicy Polski i miała ona przebiegać przez Białystok, Augustów, Suwałki, Komisja Europejska zażądała przygotowania alternatywnego jej przebiegu, co skutkowało wskazaniem wariantu Knyszyn-Ełk -podkreśla Jarosław Zieliński.
-Z punktu widzenia funkcji całej tej trasy oraz ze względu na społeczny i gospodarczy interes Polski i regionu była to decyzja niezrozumiała, a rzeczywiste przesłanki przemawiające za jej przyjęciem nie zostały dotychczas do końca wyjaśnione. Ministerstwo Infrastruktury zbyt łatwo zgodziło się na ten przebieg drogi. W tym kontekście warto przypomnieć, że połączenie ekspresowe Białystok-Augustów-Raczki zostało najwyżej ocenione i wskazane do dalszych prac po wielokryterialnej analizie wariantów, dokonanej przez zespół ekspertów, a wnioski na ten temat zostały wyrażone w Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym, które zostało opracowane na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad –mówi poseł.
Nasz rozmówca nie chce mówić o sobie, że jest ojcem sukcesu. Fakty przemawiają jednak za takim stwierdzeniem. Poseł Zieliński odbywał rozmowy z najważniejszymi politykami w kraju.
-Prowadziłem niezwykle intensywne zabiegi i rozmowy o konieczności powstania drogi ekspresowej na trasie Białystok-Augustów-Suwałki i jestem zadowolony z decyzji Rady Ministrów. Podczas rozmów z premierem Mateuszem Morawieckim i prezesem Prawa i Sprawiedliwości Jarosławem Kaczyńskim przedstawiałem argumenty, opracowania, niezbędne dane, mapy, analizy, wystąpienia różnych środowisk dotyczące tej sprawy -informuje Zieliński.
-Dziękuję wszystkim, którzy wspierali mnie w tych zabiegach albo występowali w tej sprawie z własnej inicjatywy – samorządowcom, przedsiębiorcom, transportowcom i mieszkańcom, którzy składali podpisy pod odpowiednimi petycjami, a także tym parlamentarzystom, którzy wyrazili swoje poparcie dla tego rozwiązania. Na ostatnim etapie tych zabiegów o korzystnej dla nas decyzji przesądził prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński oraz premier Mateusz Morawiecki, którzy wyrazili publicznie, jeszcze przed podjęciem decyzji przez rząd, swoje stanowisko w tej sprawie. Pragnę podkreślić, że projekt uchwały o budowie drogi ekspresowej na odcinku Białystok-Augustów-Raczki wniósł na posiedzenie rządu osobiście Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki –relacjonuje poseł na Sejm RP Jarosław Zieliński.
Były burmistrz Augustowa pozytywnie odbiera koncepcję drogi łączącej Augustów ze stolicą województwa. Uważa jednak, iż nie jest to jeszcze przesądzone, a starania należy kontynuować.
-Droga Białystok-Augustów-Suwałki prawdopodobnie będzie budowana głównie ze środków krajowych, w mniejszym stopniu z funduszy europejskich. Podczas rządów koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego, projekty rządowe wpisywano do programu dopiero wtedy, kiedy miały prawomocne decyzje środowiskowe. Bez tej decyzji budowa drogi mogłaby zostać zablokowana, a środki zostałyby przeznaczone na inny cel. Przypomnę tylko, że obwodnica Augustowa pierwotnie nie była ujęta w programie, a jednak powstała. Dlatego przedstawiciele obecnych i przyszłych władz państwowych muszą dalej zabiegać o oczekiwaną przez nas drogę. Nikt nie zrobi tego lepiej niż posłowie naszego regionu -uważa Leszek Cieślik.
-Uważam, że realizacja łącznika Via Carpatii z Białegostoku do Ełku została uznana przez rząd za inwestycję bardziej priorytetową i dlatego minister Adamczyk zgłosił ją do Brukseli. Ta trasa została wpisana do sieci TEN-T, czyli europejskiego korytarza przemieszczeń. Oznacza to, że na to zadanie zagwarantowano finansowanie środkami unijnymi i na pewno powstanie. Droga w tzw. wariancie ełckim została dowartościowana bardziej od naszej. To przez nią przechodzić będzie w przyszłości transport z Ukrainy do polskich portów morskich. Dlaczego ten przebieg jest wpisany do sieci TEN-T? Najwyraźniej lobby z Łomży czy Grajewa okazało się silniejsze. Posłowie z tamtych terenów mają przewagę i ich koncepcja zwyciężyła -twierdzi radny Cieślik.
Napisz komentarz
Komentarze