Oszuści prześcigają się w nowych metodach na wyłudzenie danych. Tym razem podszywają się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Oszustka zadzwoniła do emerytki i zaproponowała pomoc przy wypełnianiu wniosku o dodatkową czternastą emeryturę. Próbowała nakłonić ją do podania danych osobowych. Seniorka odmówiła przekazania danych, tłumacząc się, że sprawami urzędowymi zajmuje się córka, która w tej chwili jest w pracy – informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, iż pracownicy nie kontaktują się telefonicznie w sprawie czternastej emerytury. Nie proponują pomocy przy wypełnianiu wniosku, ponieważ czternastą emeryturę ZUS wypłaci z urzędu wraz z listopadowym świadczeniem.
Warto przypomnieć, że czternastka będzie przysługiwała osobom, które na dzień 31 października 2021 r. będą miały prawo do jednego ze świadczeń długoterminowych wymienionych w ustawie, m.in. emerytury, renty, renty socjalnej, świadczenia przedemerytalnego. Czternastki nie otrzymają osoby, których prawo do tych świadczeń będzie zawieszone. Pełną kwotę dostaną osoby, których świadczenie podstawowe nie przekracza 2900 zł brutto. Pozostali otrzymają czternastkę pomniejszoną zgodnie z zasadą "złotówka za złotówkę".
- Oszuści, podając się za pracownika ZUS, liczą na zaufanie seniora, by ukraść jego dane osobowe, dlatego uczulamy szczególnie starsze osoby, aby były ostrożne i nieufne w stosunku do osób, które kontaktują się z nimi telefonicznie – przestrzega rzeczniczka.
Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod nr tel. 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy również niezwłocznie powiadomić policję.
Napisz komentarz
Komentarze